-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Sabtu, 26 April 2014

BERAPIII!! TV3 KANTOI PADA PETANG SABTU 26 APRIL 2014 TAK KALA MASUK WAKTU ASAR

PEMBACA

Cuma mereka yang melihat TV3 saja perasan perkara ini BERLAKU PETANG TADI, tapi anda yang tidak berkesempatan kami kongsikan.......ianya mungkin isu kecil tapi boleh MENJADI ISU BESAR kerana berlaku dalam negara yang AGAMA RASMINYA ISLAM.
Apa yang berlaku? Ok saja siaran langsung KEDATANGAN BARRACK OBAMA tadi, tak ada pun kekecohan? 

Benar, kedatangan Barrack Obama disambut meriah dan penuh adat dan memang tiada kekecohan yang berlaku disana petang tadi, syukur Alhamdulillah, AKAN TETAPIIII

BERLAKU KEKECOHAN tentang perkara dibawah yang disebarkan dalam media Internet......


Ini komen menarik dari pengguna Facebook yang IDnya dirahsiakan...sekadar komennya saja diambil.

Macam ni lah .. Utk penyokong tegar PR yg baru nak naik. Cuba fahami maklumat ini dan jgn memperbodohkan diri sendiri. Berlagak bijak kekadang terserlah kebodohan yg tak nampak.

Azan dari tape, radio atau dari satu tempat dan dikirimkan lewat kabel ke
masjid lainnya adalah bidaah yang baru. Ulama’ Al-Lajnah Ad-Daimah ditanya:”Apakah azan (hukumnya) sunnah untuk solat wajib dan apa hukumnya (menggunakan) alat rakaman (tape) / Televisyen..
Mereka menjawab:”(hukum) azan adalah fardhu kifayah, tambahan dari itu (azan adalah) pemberitahuan akan masuknya waktu solat dan seruan (menunaikan solat). Maka tidak cukup dilaksanakan ketika masuk waktu solat (dengan) mengiklannkan apa yang telah dirakam sebelumnya. Dan bagi umat islam pada setiap (institusi) yang ditunaikan solat (didalamnya), (hendaklah) memilih diantara mereka yang bagus (dalam melaksanakan) tugasnya ketika masuk waktu solat.

Syekh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz, Syekh Abdurrazzaq ‘Afifi, Sykeh Abdullah bin Ghadyan

Dan (Lajnah Daimah) ditanya juga: “Sungguh saya telah mendengar dari sebagian orang di negara-negara Islam bahawa mereka merakam di kaset radio (suara) azan haromain syarifain (Mekkah dan Madinah) dan menaruh radio di depan pengeras suara (dan mengumandangkan) adzan sebagai pengganti muadzin. 
Sesungguhnya tidak cukup azan yang disyariatkan untuk solat wajib (dengan mengumandangkan) azan dari kaset rakaman azan. Bahkan seharusnya muadzin (mengumandangkan) azan sendiri untuk (menunaikan) solat. Sebagaimana (ada) ketentuan dari perintah Nabi sallallahu’alaihi wasallam untuk azan. Dan asal dari perintah adalah (hukumnya) wajib.

(Fatawa Al-Lajnah Ad-Daimah 6/66,67)

Telah menetapkan Majlis Al-Fiqhi Al-Islamy di Rabithoh ‘Alam Islamy pada Dauroh kesembilan di Mekkah hari Sabtu tahun 1406 H berikut ini:

“Sesungguhnya mencukupkan diri dengan mengumandangkan azan di masjid-masjid ketika masuk waktu solat dengan perantara alat rakaman (tape) atau semisalnya adalah tidak diterima. Dan tidak diperkenankan melaksanakan ibadah ini, serta tidak mendapatkan azan yang disyariatkan. Seharusnya bagi umat islam (menunaikan) azan pada setiap waktu diantara waktu-waktu solat pada setiap masjid sebagaimana (telah) diwariskan umat islam sejak zaman Nabi dan Rasul kita Muhammad sallallahu’alaihi wasallam sampai sekarang

Wallahu’alam .



- Berdasarkan komen pengguna Facebook diatas, maksudnya Azan yang DIKUMANDANGKAN oleh Tv Al Hijrah dan lain lain stesen termasuk radio itu SALAHLAH? Ambil contoh bulan puasa, katakan anda tinggal dibandar besar yang rumahnya JAUH DARI MASJID atau surau BERDEKATAN,hendak pula suasana sekeliling yang hingar bingar ......tidakkah AZAN di TV itu diperlukan bagi menandakan MASUKNYA WAKTU ......?

-  Ada kalanya kita perlu memahami MAKSUD AYAT - PERDENGARKAN AZAN dengan LAUNGKAN AZAN.....ada beza banyak disitu .....

- Bila isu Azan tidak berkumandang ini diulas,ada juga komen yang lebih kurang begini ayatnya " ALa, ko solat tak? Asyik nak BANGKANG JERR......" ......Jawapan nya mudah sangat, SELALUNYA ORANG YANG NAK SOLAT akan tunggu AZAN berkumandang, jadi mereka yang BERTANYA KITA SOLAT TU sebenarnya belum tentu solat, betul tak?.
Wallahualam.....

Baiklah, memasing ada pendapat dalam isu Azan diatas, kita lihat pula  KESAN KEDATANGAN Barrack Obama dari sudut politik "yang telah  membuktikan kepada kita sesuatu", APA YANG DITUDUH ITU ADA MASANYA KENA PADA DIRI SENDIRI seperi TUDUHAN yang sudah TERKANTOI ATAS kepala sendiri seperti dibawah.......

  • Dr M: Undi Anwar bererti undi Amerika
  • Ram Anand | 1:49PM Feb 17 2014
  • Mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata rakyat Malaysia boleh mengundi Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sekiranya mereka mahu sebuah "kerajaan pro-Amerika".

    "Jika kamu mahu sebuah kerajaan pro-Amerika, sila undi Anwar Ibrahim (dalam pilihan raya kecil DUN Kajang)," katanya.

    Mahathir berkata demikian selepas menyampaikan ucap utama satu majlis di Institut Diplomasi dan Hubungan Laur di ibu negara hari ini.

    Sebelum itu, beliau membidas kuasa Barat kerana "mengenakan syarat terhadap demokrasi" termasuk hak komuniti lesbian, gay, transgender dan biseksual (LGBT).

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.