-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Rabu, 9 Oktober 2013

SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN LAH SANGATT!

PEMBACA


Tadi balik dari Ofis...buka aja pintu pagar...triba triba ternampak Notis bahawa Air TIADA dikawasan kami selama 3 hari.........Adehhh!! 3 hari tuuu...camne nak membasuh dan segala "mem" lagi niii...pening sekejab depan rumah! 


Sesekali terasa cemburu pada jiran sebelah yang bernama Singapura tu ...mereka tiada pun SANGAT masalah air macam kita sedangkan mereka dapat air murah...tak bayar apa apa cukai lagiii.........sedangkan kita ?....TAPI tak pelah...kan kerajaan kita mahu amalkan AMALAN MULIA...BERBAIKLAH SESAMA JIRAN....Ahaks!! 




"Surat ape tu ibu"......Anak sibongsu bongkok tiga ni kacau saja ngah menggelamun semasa pensan...Adehh! 



"Nah! Adik bacalah...". 



" Isk...ibu ni...Allah nak beri pahala mudah pun tak nak..." Aik!! Kemain lagi ayat anak sibongsu bongkok tiga saya ni sekarang.....



" Kenapa pulakkk". Marah dan geram tanya macam nii...



" Iyelah...kan elok ibu baca kan untuk kami...itu dikira amalan berpahala juga tau ibuuu..." Adoiiiiiiiiiiiiiiiiii Anakkkkkkkkkkkkk.....punyalah malasss ,itupun satu alasan ..huh! 



"Jangan nak ngadee!! " Kata saya masih geram sambil meluru ke dalam rumah dengan keadaan serabut...tak ada air...tak ada airrr...........



" Tiga hari tak ada air ibuuu...camne niii...camne neee..." Kan dah kecoh seisi rumah bila si kakak tukang bebel mula bersuara....Iyelah! Kat dalam rumah ni...cuma kami berdua saja yang KUAT MEMBEBEL...yang lelaki CUMA DIBENARKAN MENDENGAR DAN MENURUT perintah...ahaksss!! 



" Isk...dari kakak dok membebel macam ibu...baik kakak kutip baju kotor ....ibu nak basuh hari ni jugaa...." Kata saya dengan semangat nak membasuh kain kotor yang selalunya cuma didobi sendiri oleh saya pada hari Ahad...Ngeee!!



"Adik duluuuuuuuuuuu....." Terdengar jeritan sibongsu bongkok tiga sambil menutup pintu bilik air...abangnya cuma tergaru garu sambil memakai tuala. 



Emmmm.....bagus anak bongsu saya kali ni...kalau tidak terpaksa saya atau Kakak TUKANG BEBEL kena tarbiahkan si bongsu ni pergi mandi untuk mengaji setiap hari ....Dah insaf pula dia disaat tiada air niiii...



Malam itu...sesudah kami makan malam , si bongsu inipun balik dari mengaji...terus dia meluru untuk ke bilik air...ehh! Mandi lagiii...tak pelah....mungkin dia berasa kotor kot semasa balik mengaji tadi...maklumlah petang tadi hujan .



Lebih kurang dalam pukul 11 malam...saya masih di bahagian dapur...membasuh dan menyimpan air...iyelah kan 3 hari tak ada air, jadi kenalah simpan...habis segala botol mineral , botol kicap termasuk botol sos cili dan botol minyak wangi digunakan secukup rasa untuk menyimpan airr...adehhh! 



Dalam terkial kial itu...ternampak si bongsu bongkok tiga meluru ke bilik air sambil bertuala...



" Isk...! Sakit perut ke dikkk..." Tanya saya tanpa was was...



" Nak mandi lah ibuuu.........". Ahh! Melampau ni...pe hal pulak nak mandi memalam nii...tak elok untuk sistem paru paru kalau mandi waktu begini...Lagipun nanti jiran SYAK WASANGKA PLAK mandi waktu ni...err...errr...errr....er....



" Jangan nak ngadee! Kan adik dah mandi tadiii...dua kali dahhh...". Geram saya dibuatnya....



" Ibuniiiiiiiiiiii.........KAN 3 HARI AIR TAK ADE...JADI ADIK MANDI dululah untuk TIGA HARI AKAN DATANG....bak kata orang lame lame...
"SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJANNNN"...............




Gerammmmmmmmmmmmmmm!!! Sakit jiwa saya macam niiii.............ISKKKKK!!!



0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.