-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 25 Oktober 2013

FAKTA GEMPAR BUAT PERDANA MENTERI......!!!

PEMBACA

Harga gula dinaikkan!!!.......eHH! Kita guna ayat lebih bersopan iaitu " Subsidi dikurangkan ,harga gula TETAP SAMA..... jadi tak NAMPAK SANGAT lah harga gula NAIK kan kan kan...

Tak kisahlah, lupakan pasal Subsidi tu, yang kita nak bincangkan disini ialah APA YANG MENYEBABKAN PERDANA MENTERI TERDUDUK dengan fakta dibawah ...Fakta fakta diberi ini bukan rekaan atau fitnah tetapi ianya adalah berdasarkan KAJIAN DAN KEPAKARAN seseorang untuk kita kongsikan sebagai ilmu pengetahuan. 

Apa faktanya??



INI .........  Siapa KATA PUNCA UTAMA SAKIT DIABATES IALAH GULA?? 

Ini fakta punca utama sakit Diabetis .....

"Jangan Salahkan GULA Lagi!"

"Kencing Manis (Jenis 2) BUKAN Disebabkan oleh Pengambilan Gula atau Karbohidrat yang Lebih! Ia juga BUKAN Berpunca Daripada Kekurangan Insulin!"


"Anda Merupakan Apa Anda Pernah Makan"

Masalah kencing manis yang anda dapat sekarang adalah berpunca daripada makanan yang anda telah makan sejak bertahun-tahun lepas. Kencing Manis BUKAN satu penyakit, ia cuma merupakan satu simptom atau tanda bahawa badan anda sudah menjadi semakin berasid.

Kalau kencing manis itu merupakan satu penyakit seperti selesama atau wabak, ia patut sudah lama menjangkiti ahli keluarga anda. Hakikatnya, diabetes tidak menjangkit! Diabetes bukan disebabkan oleh virus atau bakteria! Jadi, apa fungsi ubat-ubat kencing manis yang doktor bagi itu?

Untuk tujuan pengawalan paras gula dalam darah (khasnya selepas makan), anda memang perlu ambil ubat-ubat tersebut untuk kurangkan keradangan dan kesakitan, tetapi anda tidak boleh bergantung kepada ubat-ubat tersebut buat selama-lamanya. Ini adalah kerana ubat-ubat kimia tersebut mungkin menimbulkan kesan sampingan di mana doktor sendiri pun belum tahu lagi.

Bagaimana Kencing Manis (Jenis 2) Terjadi?

Sila fahami bahawa terdapat 2 jenis penyakit kencing manis, iaitu Diabetes Type 1 dan Diabetes Type 2. Antara semua pesakit kencing manis, yang menghidap Kencing Manis Jenis 1 cuma terdiri daripada lebih kurang 5%, manakala 95% adalah mangsa yang menghidap Kencing Manis Jenis 2.

Kencing Manis Jenis 1 adalah berpunca daripada masalah genetik di mana seseorang itu memang dilahir dengan pankreas yang tidak boleh menghasilkan insulin yang mencukupi untuk membantu penggunaan glukosa. Kencing Manis Jenis 1 biasanya boleh dikesan pada bayi atau budak yang muda.

Kencing Manis Jenis 2 pula adalah jenis kencing manis yang kerap kita jumpa. Ia biasanya berlaku pada orang dewasa yang berumur 40 ke atas. Tetapi, kajian statistik terbaru menunjukkan penyakit ini menunjukkan trend yang cenderung ke arah golongan umur yang lebih muda. Kini, terdapat ramai orang berumur sekitar 30-an sudahpun menunjukkan bacaan glukosa darah yang tinggi.

Berlainan daripada Kencing Manis Jenis 1, saintis atau para pakar perubatan masih tidak tahu punca sebenar yang menyebabkan penyakit Kencing Manis Jenis 2. Apa yang mereka mengenalpasti sekarang adalah bahawa Kencing Manis Jenis 2 adalah disebabkan oleh masalah Rintangan Insulin.

Apa itu Rintangan Insulin? 
Rintangan Insulin adalah satu keadaan di mana insulin tidak dapat berpaut dengan reseptor pada permukaan membran sel untuk membuka laluan (Glucose Channel) yang membenarkan glukosa diangkut ke dalam sel untuk digunakan.

diabetes
Rajah di atas menunjukkan keadaan operasi insulin yang normal bagi orang yang sihat. Selepas kita makan, kandungan gula di dalam darah akan meningkat dan apabila badan mengesan peningkatan ini, ia akan mengarah pankreas untuk merembeskan lebih banyak insulin untuk menghantar bekalan glukosa yang datang tiba-tiba ini ke dalam sel-sel badan untuk menghasilkan tenaga atau disimpan dalam sel adipos dalam bentuk lemak.

Diabetes type 2
Rintangan Insulin terjadi apabila struktur membran sel yang telah dirosakkan dan ini menyebabkan resepto insulin menjadi kurang sensitif terhadapa insulin. Insulin tidak boleh merangsangkan pembukaan Laluan Glukosa lagi. Glukosa yang tidak dapat masuk ke dalam sel untuk digunakan akan dilantun balik ke dalam saluran darah dan menyebabkan kepekatan gula dalam darah meningkat dan akhirnya menyebabkan Kencing Manis... Jenis 2!

Adakah Itu Salah Gula/Glukosa?

TIDAK!!!

Kerap saya dengar pesakit kencing manis mengadu bahawa doktor menasihatkan supaya jangan makan nasi atau makanan yang berkarbohidrat tinggi. Amalan ini membuat mereka sentiasa rasa lapar dan tidak bertenaga.

Kita orang Asia, kita perlu makan nasi untuk dapat tenaga! Kalau tiada tenaga, macam mana badan boleh melawan penyakit lain? Anda tengok sendiri keadaan pesakit kencing manis yang sudah capai tahap kronik, cuba tanya berapa kilo berat badan sudah hilang sejak keadaan kencing manis dia menjadi ketara. Anda tentu akan terkejut dengan jawapannya!

Antara kes ketara yang saya pernah dengar adalah hilang 10 kilo dalam masa 3 bulan! Malangnya, kehilangan berat badan ini tidak menjadikanpesakit tersebut rasa lebih ringan dan bertenaga. Sebaliknya, pesakit tersebut rasa lebih berat dan letih daripada sebelum ini.

Sila Makan Nasi!

Makan Nasi!!! Tapi perlu bahagikan waktu makan itu kepada beberapa sekali sehari. Petuanya adalah, kurangkan quantiti nasi, tambahkan kekerapan. Contohnya, katakan anda sentiasa makan 1 mangkuk nasi untuk makan tengah hari. Kini andan perlu bahagi 1 mangkuk nasi itu kepada 3 dan sebarkan pengambilannya kepada 1/3 mangkuk nasi setiap 1 jam. Dengan cara ini, anda boleh elakkan lonjatan glukosa darah dan bagi masa untuk badan anda memproses sumber tenaga tersebut.

Anda dicadangkan supaya makan nasi 'Brown Rice' dan bukannya nasi putih. Ini adalah kerana Brown Rice mempunyai gentian fiber (lapisan yang berwarna coklat tu), fiber ini boleh memperlahankan penyerapan glukosa ke dalam darah dan ini akan membuat kekenyangan itu tahan lebih lama. Saya tahu nasi Brown Rice ada sejenis bau (yang serupa makanan kering untuk ayam belaan) yang tak seberapa sedap. Anda boleh cuba letak beberapa cubing bawang putih ke dalam beras Brown Rice itu semasa anda masaknya, bau wangi bawang putih boleh menutup bau pelik Brown Rice itu.

Dari segi lauk, anda perlu kurangkan memakan masakan yang berdaging dan berasa 'berat'. Tukar ala lauk anda kepada yang lebih 'ringan'. Tambahkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Fakta Tentang Gula dan Diabetes 
Gula Tidak Menyebabkan Diabetes 
Terlalu banyak gula memang iya. Diabetes artinya tubuh Anda tidak dapat membuang glukosa dari darah Anda. Dan ketika glukosa tidak diproses cukup cepat, dia dapat menghancurkan jaringan, menurut Levitsky. Orang dengan diabetes tipe 1 terlahir dengan kondisi seperti itu, dan bukan gula yang menyebabkan diabetesnya. Tapi kelebihan berat badan pada anak-anak dan orang dewasa dapat menyebabkan sindrom metabolik, yang mengarah ke diabetes tipe 2.
Masih menurut Levitsky, efek negatif dari makan banyak gula adalah peningkatan glukosa. Pankreas dan reseptor insulin yang normal dapat mengatasinya, mengeliminasinya dari darah, atau menyimpannya dalam beberapa bentuk, seperti lemak.
Yang penting diperhatikan adalah pankreas tetap “normal”. Makan berlebihan memaksa pankreas Anda untuk bekerja terus menerus mengeluarkan insulin. Eric Westman, MD, seorang peneliti obesitas di Duke University Medical Center, mengatakan bahwa di zaman sekarang ini, “Memang mungkin bahwa tingginya konsumsi gula dalam jangka panjang menyebabkan kelelahan pankreas. Namun para peneliti tidak dapat memastikannya, karena tubuh dan diet setiap orang berbeda, sehingga tidak bisa disamakan untuk semua orang.
Untuk mencegah Anda dari diabetes, jika Anda kelebihan berat badan, perhatikan asupan gula Anda. Penelitian telah menunjukkan selama bertahun-tahun bahwa mengurangi 5 sampai 7 persen dari berat badan berlebih Anda dapat mengurangi risiko Anda terkena diabetes.
Fakta Tentang Gula dan High Fructose Corn Syrup (HFCS)
Menghindari HFCS Saja Tidak Akan Mencegah Anda Dari Obesitas
Pada 1970-an dan 1980-an, berat badan rata-rata orang Amerika bertambah seiring dengan penggunaan High Fructose Corn Syrup (HFCS) atau sirup jagung tinggi fruktosa dalam industri makanan karena harganya murah. Tapi ini hanya sebatas korelasi, bukan berarti konsumsi HFCS selalu menyebabkan kenaikan berat badan.
Obesitas terjadi karena terlalu banyak asupan kalori” kata Lien Lillian, MD, Medical Director of Inpatient Diabetes Management di Duke University Medical Center. “Kebetulan bahwa banyak orang kelebihan berat badan banyak mengkonsumsi HFCS di soda dan makanan yang tinggi Indeks Glikemik seperti pada permen, makanan ringan, roti putih, dan sebagainya.
Dr .Westman mencatat bahwa efek dari makanan tinggi Indeks Glikemik dapat dikurangi dengan menambahkan protein dan lemak sehat. Misalnya mengoleskan selai kacang (protein dan lemak sehat) pada roti (pati, yang menjadi glukosa dalam tubuh) yang akan memperlambat penyerapan gula di tubuh Anda.
Jadi, yang harus Anda lakukan bukan hanya dengan menghindari konsumsi gula saja, tetapi juga pada total kalori yang Anda makan tiap hari. Ini penting karena obesitas artinya membuat Anda berisiko mengalami berbagai masalah kesehatan lebih besar dari orang yang kurus.
RUJUK SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT - KLIK 

SINI PUN BOLEH - KLIK 

JUGA DISINI ........KLIK 

Jika anda malas membaca, rujuk sendiri dalam carian di google...taip jer "Punca sakit diabates" maka anda akan temui sendiri penyebab utamanya BUKAN GULA....

Logik tak dengan kemungkinan yang  TELAH TERJADI DENGAN GULA juga bakal berlaku seperti dibawah ini??

 Adakah benar ura ura AKAN BERLAKU KENAIKAN HARGA MINYAK SELEPAS BERAKHIRNYA PRK di Kedah?? 

Alasannya ........

" Harga minyak akan dinaikkan atas alasan untuk mengelakkan penyeludupan, sedangkan jumlah yang seludup minyak tu tak sampaipun 10% dari jumlah rakyat Malaysia yang akan terjejas disebabkan kenaikan harga minyak...... sama juga dengan jumlah pesakit Diabetis dalam negara kita, tak ramai manapun kalau nak dibandingkan RAKYAT YANG ADA BETIS...tapi tetap DINAIKKAN ?? 

Logik jugakah ......HARGA KERETA DINAIKKAN untuk mengurangkan KADAR KEMALANGAN ...

Jangan sempitkan tahap pemikiran anda selepas membaca artikel ini kerana ,Isunya bukan samada kamu penyokong kerajaan atau pembangkang, isunya KITA SAMA SAMA KENA HADAPI DAN RASAI SEMUA BEBAN kenaikan ini. Jangan bermegah kononnya negara kita AMAN, bolehkah terjamin keamanan jika RAKYAT MENDERITA ...ingatlah! Orang sanggup menjadi PENCURI untuk MAKAN, tak mustahil orang SANGGUP MEMBERONTAK kerana tak cukup makan.....

Bila dah terjadi macam tu, KERAJAAN BARISAN NASIONAL JUGA TERJEJAS....

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.