-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Sabtu, 15 Disember 2012

JAHAT: TAK ADIL DENGAN ANAK

PEMBACA


Setiap orang yang ada anak pasti nak anak mereka bijak dan pandai. Pasti mahu anak mereka rajin solat dan mengaji..jika anak malas kita dibolehkan rotan mereka untuk mendidik. Tiada siapa mahu anaknya malas dan tak pandai. 

Ada ibu bapa yang sanggup dan bersusah payah untuk menghantar anaknya belajar terutama bab agama. Duit dan keringat dicurahkan demi memberikan didikan agama pada anak anak. Asalkan anak anak mereka nak belajar mereka sanggup lakukan. Itulah besarnya pengorbanan dan nawaitu ibu bapa untuk anak anaknya.

Tapi .....dalam kita mendidik kita sering kali terlupa akan diri kita sendiri....kita selalu alpa dan lupa bahawa KITALAH SEBAGAI IBUBAPA ADALAH CONTOH TERBAIK UNTUK ANAK ANAK >Kita abaikan perkara itu....

Contohnya.....

" Amriii! Dah lewat ni kenapa tak solat Magrib lagii..Asyik tengok tv saja,suruh adik adik tu sekali!!". Bergegas si anak pergi solat. Siap dia solat,Amri selalu anak yang sulung arahkan adik adiknya pula solat.  Siap solat....Amri sambung menonton Tv sambil.

" Amriii!! Dah masuk waktu Isyak ni..pergi solat dulu,nanti kita makan..". Sekali lagi Amri masuk ke bilik dan solat Isyak. Sekali lagi Amri kerahkan adik adiknya pula untuk solat.

" Abang.....Adik tanya leh tak?". Adik Si Amri triba triba bertanya tak kala keluar dari bilik selepas solat Isyak.

" Apanyaaaa." Tanya Amri.

" MAMA sibuk suruh kita semua solat..Tapi Mama asyik  MAIN FACEBOOK...Adik tengok Mama cuma solat Zohor aja tengahari tadi dan  PAPA pula lena  TIDUR KAT ATAS KERUSI TU DARI MAGHRIB TADI...." 

AMRI TAK DAPAT MENJAWAB....!! AMRI CUMA DIAM ....


APA KAH KITA MENDIDIK DENGAN CARA YANG BETUL?? 


Photobucket 
JADI AGEN INTERNET PERCUMA
AKU SEKSI KO PEDULI APA
SOLAT ALA PKR
SUAMI RAKAM AKSI PANAS ISTERI
POLITIK KAMPUNG MALAYSIAKINI
PANAS-YB PERLU MENGUCAP PANJANG
IMAM YANG KANTOI

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.