-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Sabtu, 3 November 2012

Budaya apa nama?

PEMBACA


Budaya boleh juga dikatakan sebagai adat sesuatu bangsa yang bertapa di dunia ini. Kalau nak kenal bangsa apa itu lihat sajalah budayanya..itulah sinonimnya satu satu identiti bangsa berdasarkan pada budaya. Didalam kita mengejar era kemajuan dan BARAT telah dijadikan ikutan, maka sedikit demi sedikit hilang budaya satu satu bangsa itu.

Bagi bangsa kita sendiri banyak adat dan budaya yang hampir pupus dan dianggap ketinggalan zaman. Contoh terbaik ialah LOGHAT NEGERI  seperti Banjar, Jawa,Minangkabau dan sebagainya walaupun  sebenarnya loghat ini bukan asalnya dari negara kita.....Jika tidak ada usaha untuk mempertahankan bahasa Jawi maka akan pupuslah ia menjadi SEJARAH!. 

Itu bagi kaum Melayu, bangsa Cina juga tidak ketinggalan .....paling mudah kita ambil contoh NAMA....David Teo, Elizabeth Wong, James Chong.......Setiap nama baru yang didaftarkan pasti diselang dengan nama ala ala Inggeris .....Malang dan tak pula kita jumpa kalau namanya SUHAIMI Lee , Rahmad Wong ......kecuali Muaalaf yang memeluk Islam tu dikira spesil kes. Apa kata pula kalau orang Melayu guna nama Cina....... Ah Keong Rahman, Lim Boo Husin ........Logik dan bolehkah BERLAKU macam ni? 

Kaum India? KAUM INDIA SANGAT SINONIM dengan Bahasa Inggeris ....rata rata yang kaum India yang ktia jumpa pasti boleh bertutur dalam bahasa Inggeris,hingga ada juga yang terlupa dan TIDAK TAHU untuk bertutur dalam bahasa mereka sendiri.

IItulah serba sedikit budaya yang pada penulis makin ditinggalkan oleh kita.  SEBENARNYA tadi semasa merenung tanah, penulis terlihat satu UKIRAN KOTAK yang ditulis atas tanah....UKIRAN ITU MENGINGATKAN PENULIS PADA PERMAINAN TENG TENG ....... ALANGKAH INDAHNYA JIKA PERMAINAN TENG TENG INI dapat di ketengahkan dan dimainkan dalam pasaraya pasaraya BUKAN LAGI PERMAINAN TRADISIONAL DARI NEGARA BARAT!!

Bukankah banyak permainan KAMPUNG yang seronok untuk kita cuba KEKAL DAN PERKENALKAN untuk genarasi kita kerana permainan ini tidak saja melibatkan SATU BANGSA @KAUM SAHAJA......tetapi Cina dan India juga suatu ketika dulu pernah MAINKAN PERMAINAN INI .........


Photobucket

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.