-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Khamis, 8 November 2012

Baik sangka atau buruk sangka atau buah nangka?

PEMBACA

Air yang tenang jangan disangka tiada buaya @ diam-diam ubi berisi, dua peribahasa ini boleh ditujukan kepada sikap seseorang yang tidak dapat dijangka. Mungkin sikap itu menuju kearah baik atau sikap ini sesuatu yang tidak elok. Ada orang yang sikapnya boleh diramal, ada juga orang yang sikapnya 'unpredictable', kut melayunya 'tidak boleh dijangka'

Anak saya yang dah berada di sekolah menengah... Telah mengadu kepada saya, masa saya sibuk memasak.. 'Ibu nak tahu...? Cikgu ***** tu tak sangka... Kita tgk dia baik hati.. Cakap pun lembut je... Tapi dah kantoi bu...'
saya tak faham.. 'Kantoi? Nape pulok?' tanya saya kehairanan.. 'alaaa.. Cikgu nak tutup satu badan ko-korikulum..' katanya..
Saya menganga tidak faham.. Kenapa pulok nak tutup- tutup ni?' saya pandang kearahnya untuk tahu cerita selanjutnya..
'Kitaorang punya badan ko-kurkulum tu.. Selalu menaikkan nama sekolah, dah berbelas tahun dah, tapi tahun ni nak kena tutup.. Sebabnya cikgu ***** tu pecah amanah.' katanya dengan nafas mengeluh... 

Saya mengamati kata-katanya kerana jarang dengar kes seperti ini dalam dunia pendidik. Nama pun pendidik tentulah nilai-nilai peribadinya tinggi melebihi orang lain...

'Cikgu tu kantoi dengan seorang murid bila ada sorang cikgu PIBG tanya pada cikgu tu.. Pada masa tu murid tu ada kat sebelah dia.. Macam ni katanya.. 'Cikgu dah dapatkan peruntukan untuk badan ko-kurikulum yang cikgu mintak utk beli t-shirt utk dipakai pada hari ko-kurukulum tu nanti?' murid tu tercengang dan terus cakap.. 'Cikgu.. Bukankah t-shirt yng kena dipakai hari Rabu tu kami semua kena keluar duit sendiri untuk beli?' terang2 kat situ saya dapat baca.. Bermakna cikgu tu claim duit t-shirt untuk anak muridnya tapi duit tu tak sampai pd murid2 malahan mereka kena minta ibubapa keluarkan duit.. Kes berat ni.. Saya tanya apa reaksi cikgu tu masa tu..

'Cikgu tu tak tentu arah..sekarang sekolah dah adakan soal siasat.. Guru besar dah cari bukti kukuh.. Ermmm.. Tak lama lagi kena soal dgn SPRM lah tu...' 

Memang jarang dengar cerita sebegini.. Tapi tak mustahil boleh berlaku.. Kita memang disuruh berbaik sangka terhadap orang tetapi kita juga perlu ada syak wasangka agar lebih berhati...Fikirkan

LUAHAN- Editor  Nur 


Photobucket 
AKU SEKSI KO PEDULI APA
NABILA HISAP PAYUDARA 
SUAMI RAKAM AKSI PANAS ISTERI 
POLITIK KAMPUNG MALAYSIAKINI 
PANAS-YB PERLU MENGUCAP PANJANG 
NGERI KALAU TERMAKAN INI

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.