-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 19 Oktober 2012

HANTU BETUL

PEMBACA


Aku memang takut hantu, tapi aku tak pernah jumpa hantu.. Huish!! Jauhkanlah aku dari jumpa hantu.. Entah macamana lah rupa dan keadaan aku bila jumpa hantu... Pengsan ke aku, ke aku lari lintang pukang. Susah gak nak cakap sebab aku takde pengalaman jumpa hantu. NAIK HANTU ada kot.. Heheh..
Aku sebenarnya tak risau sangat sebab malam2 hubby aku ada, tapi kan, sejak kebelakangan ni kan.. Encik suami aku cam pelik sikit... Adeh..
Bila balik kerja, aku cam biasa bukak kain tudung.. (Selain dari tudung saji), salin baju dan pergi masak.. Mcm lipas kudung... Pung-pang, pung-pang... Masak kat dapur.. Errr mustilah masak kat dapur.. Takkan kat ruang tamu plak kan kan kan? Ahaks!
Menjelang maghrib siap semua kerja kat dapur, aku mandi. Selalunya aku akan basahkan rambutku sekali.. Kalau dah basah.. Takkan nak ikat pulok.. So aku lepaskan rambutku yg ikal2 mayong...
"i rasa seram sejuk lak sayang" beritahu suami ku..
"aik?, sayang yang mandi, u pulok rasa seram sejuk. Sayang rasa sejuk nyaman adalah" senyumku..
Selepas mkn malam mata rasa mengantuk..
"you.. Sayang rasa ngantuk sangat ni.. Sayang nak masuk tidur dululah.." pandang aku pada suami..
"pergilah, i nak tunggu wrestling ni.. Nanti karang i masuk ye sayang" beritahu suami ku.
Aku yang dah dapat greenlight berjalan lenggang kangkung (sebab belum jumpa lagi perkataan lenggang sawi atau lenggang kobis...) diringi lagu tema 'tidurlah wahai permaisuriku' menghenyakkan badan aku atas tilam spring 5 kaki yang empuk!
Wah!! Tak sampai beberapa menet aku dah terlelap. Dah terlelap kira dah abislah citer kan kan kan?
Triba-triba! Hishhh! Gatal habis kaki aku..! Dalam kesamara lampu tidur, aku menepuk nyamuk yang lalu lalang. Aku duduk sebab nak garu kat telapak kaki... Patutlaaaaaaa... Rupanya tingkap bilik tidur aku terbuka.. Seingat aku maghrib tadi aku dah tutup.. Takkan encik suami pulok yang bukak.. Rasa seram pulok aku ni....
Aku dengar tapak kaki.... Berdebar hati aku... Pintu bilik aku ditolak... Adoilaaaa aku tak nak jumpa hantu...!
Seretan bunyi kaki tu aku pasti bukan kaki suami aku... Dalam ketakutan itu aku menggaru jugak kaki aku yang gatal.. Bayang-bayang lembaga tu dah sampai.. Besar!... Tinggi!...
"Aaaaaaaaaa!!!" suami menjerit..
Aku tak jerit sebab aku dah nampak kelibat dia.. Bukan ada lembaga pun, tapi aku semakin keliru sebab suamiku jerit.
"aaaaaaaaa!!!" hantu!!!!"
aku yg sedang duduk, pandang kiri kanan sebab dia memandang aku, takkan hantu ada bertenggek kat kepala aku.. Ishk tak logik.. Tak logik...
"aaaaaaaaaaa..." aku bangun nak menerkam peluk suami sebab bulu roma aku dah naik tapi suami lari keluar bilik sambil menjerit... "aaaaaaaaaaa!!!"
laa, aku ketakutan nak pergi peluk dia, dia pulok lari ketakutan. Nampak sangat HANTU tu ada kat aku.. Sama ada kat belakang atau tepi.. Lagilah aku menjerit...
"aaaaaaaaaaaa....!!!" suamiku terperosok kat belakang sofa. Dia siap menutup mukanya dengan tangan.. Aku yang nak berlari kearahnya tersandung kaki lalu terjatuh. Jatuh pulok betul2 depan cermin besar kat ruang tamu dan bila aku terpandang cermin itu.... Jeng jeng jeng!!
"aaaaaaaaaa! Hantu...!!!"
aku nampak hantu...! Memang hantu... Tapi hantu tu mcm rupa aku.... Aku pun petik suis lampu.. "Adeh you.... ni sayang lah" kataku sambil mengikat rambut.. 
"i ingatkan hantu tadi, dgn baju tidur putih, rambut mengerbang cenggini... Mcm hantu real lah sayang" kedepekkkk! Aku pukul bahu suamiku... "alaaaaaa, you cakap jelah tadi rambut sayang mengerbang mcm hantu, tak payahlah jerit macam nampak hantu.. Huh!!.. You tidor je kat atas sofa tu.. Biar sayang je tidur kat katil empuk. Bior u jumpa hantu betul!" merajuk aku...
"Gheeeeeee! I gurau aje... Sesekali kan bagus kita main kejor-kejor dalam rumah.. Kan sayang kan?" sengih suami ku...

Hantu betul!!! Muncung aku...

NURKILAN - Editor Nur 

Photobucket

1 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.