-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Rabu, 31 Oktober 2012

Dari 10 perkara

PEMBACA

Sesiapa yg ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka lakukanlah 10 perkara:

1. Hak kpd diri, iaitu dgn mengurangkan tidur, menurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada2 dgn rezeki yg ada.

2. Hak kpd Malaikat maut, iaitu menqada’kan segala kewajipan yg tertinggal, iaitu dgn memohon maaf drp org yg dizalimi, membuat persiapan utk mati dan merasa cinta kpd Allah S.W.T.
3. Hak kpd kubur, iaitu
membuang tabiat suka menabur fitnah, jgn suka kencing merata, memperbanyakkan solat tahajud dan membantu orang yang dizalimi.

4. Hak kpd Malaikat Mungkar dan Nakir, iaitu jgn berkata dusta, sering berkata benar, meninggalkan maksiat dan memberi nasihat.

5. Hak kpd Mizan, iaitu menahan kemarahan, banyakan berzikir, ikhlas dlm amalan dan sanggup menanggung kesulitan.

6. Hak kpd titian sirat, iaitu buang tabiat suka menumpat, bantu orang beriman dan hidup dlm suasana berjemaah.

7. Hak kpd Malaikat Malik, iaitu menangis lantaran takutkan Allah S.W.T. membanyakkan sedekah, membuat kebaikan kpd ibu bapa dan memperbaiki akhlak.

8. Hak kpd Malaikat Ridwan, penjaga syurga, iaitu redha kpd qada’ Allah S.W.T. , sabar menerima bala dan bertaubat.

9. Hak kpd Rasulullah s.a.w., iaitu dgn sering berselawat kpd baginda, berpegang kpd sunahnya dan bersaing mencari kelebihan dlm beribadah.

10. Hak kpd Allah, iaitu mengajak manusia kpd kebaikan, mencegah manusia drp melakukan kemungkaran, bencikan kpd sebarang maksiat dan tdk melakukan kejahatan.

“Hendaklah org2 yg mendengar ucapanku, menyampaikan pula kpd org lain. Semoga yg terakhir lebih memahami kata2ku drp mereka yg terus mendengar darku. Saksikanlah ya ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kpd hamba2-Mu”

Dalam mghadapi pnderitaan hidup yg bpanjangan adakalanya kita sbgi makhluk Allah SWT yg lemah tdk lagi dpt bsabar dlm mmikul pnderitaan itu walaupun kita tahu pnderitaan tersebut adalah ktentuan dan ujian Allah SWT semata2. Jika demikian keadaannya, berdoalah kepada Tuhan spy dpt dileburkan ktentuan yg tdk dpt kita tanggung lagi itu. Rasulullah s.a.w. pernah bsabda yg mafhumnya:
"Dan ssungguhnya doa itu memberi manfaat kpd yg tlh diturunkan dan dpt menangkis ketetapan Allah kecuali doa, sebab itu berdoalah kamu." ~At-Termidzi~

Di samping tekun dlm memohon bantuan Tuhan secara berdoa, kita juga mestilah tekun menyebut dan memuji Allah SWT itulah yg dikatakan berzikir.
Firman Allah SWT yg mafhumnya:
"...ingatlah(berzikirlah) kpd Allah sebyk2nya, mudah2an kamu beroleh kemenangan." ~Al-Anfaal: 45)

Rasulullah s.a.w. bersabda yg mafhumnya:
"Mengingati Allah (iaitu berzikir) itu adalah penyembuh segala hati." ~Ad-Dailami~

Berzikir membawa pelbagai hikmah kepada pengamalnya. Ucapan istighfar sebagai contohnya mempunyai keistimewaan tersendiri sepertimana sabda Rasulullah s.a.w. yg mafhumnya:
"Sesungguhnya bagi stiap yang berkarat itu ada pembersihnya manakala pembersih hati itu adalah istighfar." ~Ad-Dailami~

"Sesungguhnya yang memperbanyakkan istighfar maka Allah akan menggantikan setiap kedukaannya dengan kesenangan dan menggantikan setiap kesempitan dengan keluasan dan Allah akan memberikan rezeki dari jalan yang tak terduga." ~Abu Daud, An-Nasa'I Ibnu Majah dan Al-Hakim…

NURKILAN- ADMIN EDYJOMGELAKFM 
Photobucket

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.