-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Selasa, 27 September 2011

JANGANLAH MARAH

PEMBACA





Dah lama nenek tak tulis-tulis dan conteng-conteng kat blog nih.. rindu gak… hehe… Kenapa mesti marah? Janganlah marah.. tak baik memarah memang ruangan ni ditulis oleh nenek jambu jadi.. nenek2 yg lain jgnlah marah. Bukan apa, sekarang ni nenek tengok ramai yang suka marah-marah sampai naik darah sampai darah-darah.

Katakan,  u alls memang kaki kereta bukan kaki meja atau kaki palsu, sangat minat pd kereta, pendek kata, you alls seorang yg gila kereta, makan dalam keta, minum dalam keta… tido pun dalam keta (mcm bos nenek tuuuu… larikkkkkk..), dan jika ada duit je u alls sanggup perabis duit untuk make over keta u alls.

Tiba-tiba, nenek datang dan tak sengaja terlanggor keta kesayangan u alls yg baru je kuar dari bengkel, u alls marah tak?  Tentu u alls marah kan?... tapi kenapa mesti marah? Janganlah marah sebab nenek tak sengaja, sebenarnya ianya adalah datang dari takdir, dan takdir itu sama ada Dia menguji u alls atau menguji nenek.  Pertama Dia menguji u alls, duit dah berhabis beribu, tup-tup sekelip mata remuk.   Kedua Dia menguji nenek, ketika langgar tu dalam poket nenek cuma ada RM15-00 je untuk sampai ke ujung bulan.. alahai… tunggu gaji dan mana nak fikir repair keta u alls dan keta nenek.  Masing-masing dapat ujian, sama ada nenek atau u alls boleh bersabar.  Dan mungkin juga kalau kita lulus ujian itu, kita akan dapat ganjaran yang besar.  Mungkin u alls akan dapat keta yang lagi besar dan nenek dapat rezeki besar?.. Jadi kenapa mesti marah?

Masalahnya kita marah sebab kita tak dapat jalan penyelesaiannya, kita marah sebab kita nak lepaskan perasaan tak puas hati kita pada takdir.  Kita marah sebab kita lupa dari mana datangnya musibah itu.

Itu hanya satu contoh, kemarahan datangnya dari pelbagai segi, berpunca dari hormon dan kromon badan yang tak seimbang dan juga pemakanan kita harini.  Kemarahan juga berlaku atas hidup yang stress, jadi kita kena muhasabah diri setiap kali kita marah.  Kita kena atasi sikap amarah ini.

Dengan sebab itu, kemarahan itu harus dikawal oleh kita macam remote control suara ada tahap minimum dan maksimum, tepuk dada tanyalah diri sendiri, jangan plak tanya jiran sebelah… “Kenapa mesti marah?”
Bak kata P. Ramlee dalam citer Tiga Abdul – “Bapak marah? Kalau bapak marah nanti kena jual.” Mueheheh.. toink!! toink!!
BERMINAT JADI EJEN CELCOM BROADBAND DAN TMNET? SEMUANYA PERCUMA ,CARI PELANGGAN DAN KOMISYEN LUMAYAN DIBAYAR OLEH TM DAN CELCOM SECARA ONLINE PADA ANDA!! KITA SAMA-SAMA DAPATKAN PENDAPATAN TAMBAHAN CARA YANG HALAL DAN DIYAKINI.. 
KLIK SINI
http://www.micropurple.com/online/business/join_us.asp?no=WMP13623
KENALI APAKAH PROGRAM INI DAN PANDUAN PENDAFTARANhttp://jomgelakla.blogspot.com/2011/08/panduan-pendaftaran-micro-purple-online.html

EDITOR Nur

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.