-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Khamis, 23 April 2015

FAKTA PELIK .....GST YANG TERSEMBUNYI

PEMBACA

Dari cakap cakap perayu undi ,cari cakap cakap Pak Menteri ......harga barang naik disebabkan ketamakan peniaga Cina ..........MARI KITA BONGKAR fakta ini untuk ketahui BENARKAN INI YANG BERLAKU??





Tahukah anda, setiap barang yang hendak diniagakan dalam negara kita perlu melalui Kastam.....jika tidak melalui Kastam barang itu akan dipanggil barang seludup dan ianya SALAH dan boleh diambil tindakan.

Dalam bab ini saja , fikirlah dengan logik,macam mana peniaga Cina nak jual barang mereka mahal sedangkan ianya mesti melalui Kastam setelah dikira cukai tertentu? Jika mereka naikkan harga pun ,KASTAM PASTI TAHU dan tak kan KASTAM tidak boleh mengambil tindakan kepada peniaga ini? Kalau Kastam boleh MENYIASAT DAN MENCARI PENIAGA YANG TIDAK DAFTAR GST, kenapa pula mereka tidak boleh ambil tindakan pada peniaga yang naikkan harga diatas ? Apa pula peranan Agensi pemantau lain yang dilantik??

Dalam bab menyalahkan peniaga Cina ini penulis lihat dalam situasi begini ........." Ali yang curi......Ali yang rompak ......" Tapi  KENAPA tiada TINDAKAN  DIAMBIL  pada Ali  ??

Siapa kata tiada tindakan?  Kalau alasan ini diberi ........kenapa harga barang yang sedang naik seolah olah tidak terkawal sekarang ni? Yang ada cuma rundingan untuk mengurangkan harga....dalam bab ini penulis ambil contoh .......TOPAP yang akhirnya jadi begini..

Harganya tetap menjadi lebih dari harga yang kita bayar sebelum ni ,betul kan? Sedangkan kalau ikut logik ,GST ni patutnya harga topap makin turun sebab cukai SST dihapuskan...tapi kenapa harganya sama malah makin naik seolah ditambah pula SST dan GST ,maka jadilah RM10.60 ...maka dalam hal ini ,memang ada tindakan diambil oleh pihak berwajib,tapi apa tindakannya? Tindakannya cuma rundingan untuk harga yang NILAI HARGANYA NYA TETAP SAMA seperti sebelum GST dan KITA PERLU TAMBAH PULA DUITNYA...Apa yang kita dapat? Iya, kita dapat tambahan masa seperti " airtime dilanjutkan sedikit ".......tetapi jika kita fikir secara logik,ianya TETAP SAMA dan harga sebenarnya TIDAK TURUN malah makin naik...tak faham lagi? 

Dulu kita beli 10 batang serai RM1.00, tetapi kita serai dijual RM1.50 untuk 11 barang ......macam mana pun kita perlu beli RM1.50 untuk 11 batang serai tersebut!!

Berbalik pada isu salah peniaga cina diatas, penulis beri contoh ,anda selalu penjual.......adakah anda mahu menjual barang anda mahal? Sedangkan anda PERLU MENCARI PELANGGAN kerana peniaga lain pasti mahu bersaing dengan anda? 

Pasti ada pendapat begini kan.....Tapi ada juga barang yang turun malah tak semua barang kena GST? 

Memang ada yang turun, tapi turun sebelah kiri,naik mendada disebelah kanan.....Contohnya kita  gula lebih murah dari sebelum GST, tetapi kita PERLU MEMBAYAR LEBIH untuk barangan keperluan lain ....tak kan kita cuma hidup makan gula saja?? 

Kiralah nilai duit anda sekarang  kerana ini realitinya kita perlu menolak GST ........

Lazada Philippines #jadiviral #jadi hashtag viral #kantoi #kantoiidentiti #jomgelakfm #mudahterhibur #kantoiseranggoogle #seranggoogle

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.