-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Selasa, 11 Mac 2014

DIDEDAHKAN BERITA RAMPASAN PESAWAT M370 KANTOI DARI VIETNAM

PEMBACA

Sebelum penulis kongsikan berita KANTOI oleh Vietnam yang kononnya disiar BBC NEWS, fikir dulu pandangan penulis dibawah.....

Apabila kita melihat seseorang yang kita kenali sedang menangis kerana kesedihan, apa yang biasa kita lakukan.....?? Adakah kita biarkan dia terus menangis atau kita MENTERAMKAN jiwanya agar tidak terus menangis? 

Persoalan diatas itulah gambaran paling tepat apabila LAWAK dalam isu MH370 dikatakan menghina keluarga mangsa. Bukan penulis bermaksud KETAWAKAN mereka yang menangis hingga hina  keluarga mangsa, tetapi kita perlu.......

FAHAMI  fungsi lawak itu dengan lebih mendalam kerana dalam lawak ada pelbagai ketegori seperti SINDIRAN, KRITIKAN dan sebagainya. Bukan semua maksud lawak itu bersifat menghina kerana JIKA ANDA MAMPU KETAWA dalam apa apa lawak anda SEBENARNYA SIHAT.....Siapa boleh BUKTIKAN BAHAWA MENANGIS ITU BOLEH SIHAT...silap silap boleh BUTA macam kassim Selamat!

Satu persoalan menarik yang boleh juga dijadikan bukti disini ialah ,KENAPA KELUARGA MANGSA YANG TERLIBAT dalam MH370 DIBERI KAUNSELING ataupun motivasi oleh pakar pakar terkemuka? Jika anda mampu menjawab persoalan ini anda tidak akan sedikitpun BERASA HATI dengan lawak lawak dibawah.



Atau pertanyaan si anak ini juga dianggap menghina? 

Pada pandangan penulis, lawak lawak yang melibatkan MH370 tidak ditujukan pada keluarga mangsa kecuali KUTUKAN ATAU CACIAN seperti ungkapan "PADAN MUKA MEREKA","PERGI MAMPUSLAH" "MEMANG PATUT TERHEMPAS".......ini baru disifatkan menghina dan perlu diambil tindakan.

Memang benar  ada lawak yang bersifat menghina dan penulis SENDIRI AMAT TIDAK BERSETUJU DAN MENGUTUK KERAS TINDAKAN begitu dan perlu diambil tindakan segera.Ini pandangan peribadi penulis dalam dunia terbuka ......tidak semestinya anda sependapat dan tidak semestinya anda menghukum penulis.......

Baiklah, kita kembali pada tajuk asal, berita rampasan kapal terbang oleh laman web Vietnam yang KANTOI  ........anda boleh rujuk dibawah ,ada kalanya kita perlu berhati hati apabila mendapat sebarang maklumat.......

Apa yang kantoi sedangkan TERPAPAR GAMBAR KAPAL TERBANG, MALAYSIA DAN DISIAR BBC NEWS?

Rujuk pada GAMBAR DIBAWAH....


INI PENJELASAN yang DIBERI .

rên một trang khá nhỏ trên mạng vừa dẫn nguồn từ AFP cho hay chiều tối 8.3, lực lượng chống khủng bố đặc nhiệm của Trung Quốc đã tiếp cận tấn công giải cứu thành công chiếc máy bay đang mất tích của hãng hàng không Malaysia Airlines. Và ngay lập tức được hàng ngàn dân mạng chia sẻ lại.

Một bức hình chứng minh, thực ra chỉ là hình buổi diễn tập được dùng mạo danh.
Một bức hình chứng minh, thực ra chỉ là hình buổi diễn tập được dùng mạo danh.
Hình gốc là chỉ hình diễn tập chống không tặc thường niên tại sân bay quốc tế Macau vào ngày 24.7.2013. Trang web Cajon đã cố tình chỉnh sửa chữ “Air Macau” thành “Malaysia” và cố tình mạo danh hãng tin AFP và BBC News. Trang web của CajonVietnam cũng bị tính năng bảo mật trực tuyến Web of Trust (WOT) liệt vào mức “Không phù hợp”  - Ảnh chụp màn hình từ trang web của Cơ quan Hàng không Dân dụng Macau.
Hình ảnh của Abu khaled và Mujahed Walli được sử dụng để chứng minh vụ cướp máy bay nhưng thực tế chưa có bản tin chính thức công nhận của chính phủ Trung quốc (ảnh: AFP)

 KLIK SINI..... UNTUK BERITA PENUH.

Err tak faham? Ini sebahagian terjemahan GOOGLE TRANSLATE yang penulis ambil petikan berita diatas. 

Gambar membuktikan , sebenarnya, hanya latihan mengambil bentuk penyamaran.
Imej asal adalah semata-mata gerudi anti- rampasan di tahunan Lapangan Terbang Antarabangsa Macau pada 2013/07/24 . Tapak Cajon sengaja menyunting "Air Macau " kepada " Malaysia" dan sengaja menyamar AFP dan BBC News. Tapak CajonVietnam juga ciri-ciri keselamatan dalam talian Web Amanah ( WOT ) yang disenaraikan dalam " tidak sesuai" - Screenshot daripada laman web Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Macau.
Pictures of Khaled Abu dan Walli Mujahed digunakan untuk menunjukkan rampasan pesawat tetapi hakikatnya tiada pengiktirafan rasmi kerajaan China ( photo: AFP)

Walaupun agak terabur, tapi mesti boleh faham kan......

SEMOGA PESAWAT MH370 DITEMUI .........Aminnnnnnnnnn!

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.