-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Khamis, 17 Oktober 2013

DRAMA KANTOI! KISAH SUAMI CURANG DI RUMAH TERES SETINGKAT....

PEMBACA

KISAH CURANG NI BERLAKU DI RUMAH TERES SETINGKAT TAPI ade tangga! Dah tu pulak rumah teres ni tidak diubahsuaipun macam contoh gambar atas ni...namun tetap ada tangga. Pelik  kan. Nak tau? Baca ...baca...baca....adehh!! 

Tengahari tadi....

Tengah seronok saya bergosip dengan rakan lama dalam HP, triba triba ada panggilan dari En Somi...Fuhh! Berderau darah sekejab, nasib baik dia panggil guna HP ke dua ni....buatnya dia buat panggilan dari HP yang sedang "DIGUNAKAN INI"......letih nak menjawab........Ahaks!


"Awak...petang ni kita gi beraya di Kulai.....NOKTAH! " Pendeknya pesanan en. Somi tak panjang macam dia nak pikat saya dulu ehh!...Aduhaiii! Hilang selera lagi TIDAK SELESA saya nak sambung bergosip dengan rakan tadi,bukan ape...kita nak beraya kerumah bukan rakan kita mesti lah segan...TAPI NAK BUAT CAMNEE...kenalah ikut arahan En. Somi yang semenjak dua menjak ni LAIN MACAM JEEE perangai dia...risau sesangat!! 

Petang nya,kami tiga beranak bersama seorang yang SUDAH BERANAK(Saya le tuu) bergerak menuju ke Kulai ...mintak mintakla dapat makan gulai malam ni...ehh! 

"Errr.....betul ke jalan niii...." Triba triba +Dukun Pasir JOMGELAKFM En. Somi buat suspen menyebabkan lubang hidung saya hampir terkatup kerana terkejut.

" Kenapa baba?? Sesat ke?? Entah entah dah sampai Singapure tak". Aduhh! Kecoh betul anak dara saya sorang niii....taulah awak tu KEPOH lagi kecoh...ni time serius niii....

" Aduh kakak ku yang bernama Nur Aliya nii...cuba bawak bertendang, kan baba ngah cari jalan yang sesuai tuuu...kalau sesat kat Singapura tak perr...asal tidak DALAM LAUT bahayeee". Tengoookk! Anak bongsu sibongkok tiga dah menasihati kakaknya...ehh!

"Kenapa pula BAHAYA KALAU SESAT DALAM LAUT ADIK.." Tak semena saya tertanya cenggitu hingga terlupa Fokus perbincangannya "kami SUDAH SESAT".

" Iskkkkkk...ibu yang bernama +Nur Camelia Huda  ni pun sama, tak ikuti perkembangan semasa...itulah asyik sibuk ngan kes guaman dan blogging  jerrr...Kan Ketua Polis negara dah cakap, dalam laut ada senjata polis yang terjatuh,siap ada kereta peronda lagi empat lima ketul..." Adoiiiiiiiiiiiiiiiii!!! Anak dukun pasir sorang ni memang terlampau Advanceeee leeee pulakkkkkkk!!

"Dah dah! Baba ngah fokus pada pemanduan ni...cuba awak tengok plan yang ditulis dalam laci tuuu......" En. Somi memberi arahan untuk mencari kertas didalam laci kereta...ehh! banyak nya Koci dalam laci ni...kata saya dalam hati sambil  membaca kertas Plan  dan sampai ayat ni saya hampir nak TERGELAK sampai senget telinga kiri .........

" ALaaaaa...ko sampai taman Harmoni tu, cari je rumah teres setingkat yang ADA TANGGA"........Hahahadoiii! Ade ke rumah teres setingkat yang bertangga...kalau dua tingkat tu logik juga kan....adehhh!!

"Entahhh! Inilah pertama kali baba dengar, tu pasal baba excited sangat nak datang rumah Saimon niii...camne rupe rumah teres setingkat ada tangga...rumah taman lak tuuu..." En. Somi menambah perisa untuk kami ketawa sampai kembang kuncup kedua dua telinga saya,almaklumlah saya kalau ketawa mesti telinga join sekaki...ehhh! 

Terpusing pusing dalam kawasan taman perumahan tu...namun tak ada satupun rumah setingkat yang bertangga kami jumpa...semuanya sama macam dalam gambar dibawah ni...perut dah lapar niii......!!

" Sayanggg.... Terpusing pusing cenggini kan susah...kan mudah abang telefon jeee..Nur dah lapar ni...perut masuk angin dahh" Kata saya tak dapat menahan angin kosong diperut ,nasib baik tak terkentut...adehh!

" Ibu sakit perut ke?? Sapulah minyak yuyi cap limau ..tapi minyak je ibu guna, Limau tu bagi Adik...adik pun lapo niiiii......." Huhhhh!! Rasa nak tarik je sekben anak sibongsu saya niii...leh melawak disaat kritikal macam niii......

"Dia mana pakai telefonnnnn" Jawab En. Somi menambah lagi kepelikan...aduhh! Memang pelik kawan suami ku ini...dah la duduk rumah teres setingkat ada tangga, tak ada telefon pulakkkkkkkk....!

" Mustahillah bang...Aniq yang sekolah tu pun ada HP...iskkkkkkk". Tanya saya sambil muncungkan hidung kerana  kurang percaya.

" Itulahhhh!! Abang pun pelik jugaa,nantilah abang tanya kenapa dia tak guna HP". Adohhh! Malas nak tanya lagi bila Somi jawab cenggitu......sakit hatiii!! 

"Ehhhh!! Itu macam Saimon sedang membuang sampah didepan rumah tuuu..." En Somi mematikan lamunan kami yang KELAPARAN ...Fuhh!! Legaa...jumpa juga rumah yang dicariii....sabar ye wahai perutt...

Tapiiii..........NAMPAK BIASA JER...Mana tangga rumahnya?? Tanya saya dalam hati sambil salam dengan isteri En. Saimon dan dua anak nya...

"Dah bang....alih la tangga tu mereka dah SAMPAI PUNN!! karang ada yang terlanggar pulakkkkkkk". Kata isteri En. Saimon yang akhirnya memberikan saya jawapan ITULAH MAKSUD RUMAH TERES SETINGKAT ADA TANGGA.......tangga tu sebagai petunjuk arah rumahnya.......Memanglah kami ada lalu beberapa kali depan rumah ni tadi dan nampak tangga diletak didepan rumah,tapi tak lah jangka ITU MAKNANYA....Nasib baik tak diletaknya peti ais empat pintu depan rumah.....ADEEEEEEEEEEEEEEHHHH!!!

Masuk dalam rumahnya kami segera dihidangkan dengan beberapa sajian makanan yang diisi dalam pinggan kertas .... Faham sajalah perut lapar dicampur perjalanan yang jauh kami makan sambil kenal kenalkan diri. Sambil makan tu mata perhatikan jugalah keadaan dalam rumahnya....ala biasalah orang perempuan mesti nak tengok sekeliling mana tau dapat idea mantapkan lagi rumah sendiri....ahaks! 

"Ok juga idea ko guna pinggan dan cawan kertas camni Mon...Sayangkan binilah katakan lagi pun jimat masa tak perlu basuh.... rumah terbuka aku nanti nak wat cengginilah, tak perlu sewa pinggan -JIMATTkan? ". En. Somi mula bersuara... tak pastilah DIA PUJI KE PERLI...Adehh!

"Itu bukan jimat ...tapi nak SELAMAT!"......Jawab Saimon selamber sambil jeling isterinya   
"Ada cerita tu Nurrr...selamat la sangattt...hahaha". Jawab isterinya sambil ketawa, ini menambah ingin tahu KENAPA?? KENAPA ayat "Selamat digunakan".....cewahh! 

"Orang laki ni bukan boleh percaya sangat Nur,depan kita pijak semut pun tak matiii...belakang kitaaa...". Pn. Samsiah isteri En. Saimon dah mula beri bunga bunga cerita...suker ....suker..."

"Betul! betul.... lebih lebih lagi kalau duduk jauh-jauh kan..." Ahaks...sempat juga saya perli en. Somi yang dah mula tak selesa dengan topik perbualan kami...elehh! Camlah kita tak tau awak PERNAH NAK CURANG KAN...kan encik +Dukun Pasir JOMGELAKFM kan...kan...kan...

" Nur cuba bayangkan, masa akak mengandung 5 bulan, Dia boleh CURANG dengan akak... apalagi, merasalah HP DAN PINGGAN dibaling ke muka...hahahahaha.  " Nahhhhhhh!! Tergerak telinga kiri dan kanan saya apabila mendapat segala jawapannya,patutlah En.Saimon tak dibenarkan guna telefon tadiii.... patutlah rumah ni cuma guna pinggan kertas jee... patutlahh! ahakkkkkkkss... 

"Dah...dah...itu kisah lalulah,kan abang dah INSAP "Kembali ke pangkal jalan". En. Saimon cuba menutup isu kecurangannya .....En. Somi saya pula semakin gelisah...nampak sangat EN. Dukun Pasir ni RISAU.......

Risau kerana KAMI MAKAN GUNA KUALI ........cubalah curang bang... cubalahhh...ahakkks!!


0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.