-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Selasa, 22 Januari 2013

DUDUK ANTARA DUA SUJUD

PEMBACA


Sedarkah kita betapa BESARNYA makna doa yang kita sering lupakan ni. Itulah doa semasa DUDUK ANTARA DUA SUJUD.


Sebenarnya setiap hari kita memohon didalam solat kita....tapi sayang, kita cuma menyebut dibibir, tapi tak tersentuh dihati, kadang-kadang sebab nak cepat.. Lenguh kaki... Kerana apa? kerana kita gagal memahami maksud bacaan itu.


Saya terpanggil untuk berkongsi untuk kita sama-sama menghayati maksud doa ketika kita duduk diantara dua sujud semasa solat.

Dengan rendah hati, nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah melalui doa ini:

"RABBIGHFIRLI (Tuhanku, ampuni aku)"
masa membuat bacaan ni, kita diam sejenak, hayati maksudnya.. Buka dada dan diri kita untuk menerima keampunan dari Allah.. Sama macam kalau kita merasa hembusan angin sepoi- sepoi bahasa... Kan kita selalu lapangkan dada.. Kita tutup mata kita utk merasa kesejukan tu... Nyaman kan?

Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,
"WARHAMNI (sayangi aku)"
Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya.. Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima. Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup..

Kemudian, berturut-turut sampaikanlah permintaan-permintaan berikut sama macam cara diatas, satu...persatu..

"WAJBURNII (tutuplah aib-aibku)"
"WARFA'NII (angkatlah darjatku)"
"WARZUQNII (berilah aku rezeki)"
"WAHDINII (berilah aku petunjuk)"
"WA'AAFINII (sihatkan aku)"
"WA'FUANNII (maafkan aku)"

Bila dah selesai, diamlah sejenak, kemudian lahirkan rasa sukur kita kepada YANG MAHA PENGASIH.

Lihatlah, betapa besarnya maksud dan nilai doa ini. Ia adalah satu doa yang kita hanya baca cenggitu saja. Dalam tak sedar, selama ni, kita sebenarnya seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu sebab kita tak fahami apa yang kita mohon..

Renung-renungkan..




                    Editor  Mysury  Nur


Photobucket
JADI AGEN INTERNET PERCUMA
AKU SEKSI KO PEDULI APA
SOLAT ALA PKR
SUAMI RAKAM AKSI PANAS ISTERI
POLITIK KAMPUNG MALAYSIAKINI
PANAS-YB PERLU MENGUCAP PANJANG
IMAM YANG KANTOI

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.