-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 30 November 2012

MENARIK- SATU NYAWA GANTI SATU NYAWA

PEMBACA


Rohaliza resah dan gelisah menanti kehadiran suaminya. Sesekali diusap perutnya. Hatinya jadi berdebar debar..Liza teringat dan risau akan suaminya..hendak saja ditelefon tetapi Egonya masih tinggi dengan KEHADIRAN MADUNYA...

" Jangan gelisah sangat Liza..nanti susah nak bersalin.". Kata emak mertuanya yang turut merasa gelisah dengan keadaan Liza ..lebih lebih lagi Liza nak bersalin hari ni.

"Risau lah mak..takut tak sempat." Jawab Liza pada emak mertuanya. Inilah kelahiran pertama bagi Liza dan inilah zuriat pertama dia dan suaminya . PASTILAH KEHADIRAN SUAMI AMAT PENTING DISAAT INI..

"Tak elok fikir macam tu. Baik zikir dan ingat Allah semoga senang nak bersalin nanti.

.........

"Abang dah lewat ni.." 

"Tapi Ida demam la bang..sampai hati nak tinggalkan Ida dalam keadaan macam ni..' Pujuk Rohaida isteri ke dua sambil merangkul erat pinggang suaminya.

"Kan Liza nak bersalin sayang....tak kan abang tak pergi.." Pujuk si Suami yang semakin serba salah.

" Emmm.......ye lah......yelah...". Rohaida terpaksa mengalah walau hatinya terasa berat nak melepaskan suaminya pergi....Bukan Rohaida tamak dan tidak kasihankan Liza besannya..tetapi hatinya terasa berat. 
" Sayang...Ida ikut boleh?. Triba triba terpancul ayat yang tidak disengajakan Rohaida.
" Iskkk!! Dalam keadaan macam ni nantilah dulu sayang, kan awak tahu Liza tu macam mana . Abang pergi lah....." Suami mengucup dahi isteri keduanya dan berlalu pergi.

.........

" Ya Allah!! Itu macam kereta Saiful.....". Azmi yang baru pulang dari kampung terperanjat apabila melalui kawasan kemalangan . Bergegas Azmi keluar dari kereta untuk kepastian. Jantungnya berdegup kencang tak kala menghampiri seseorang yang dibungkus dengan plastik hitam. 

".....Encik.......boleh saya tengok mangsa ni....." Tanya Azmi dalam sayu pada seorang anggota polis yang sedia untuk mengusung jenazah masuk kedalam Van.

..........

" Makcik ......Tahniah! Dapat cucu lelaki..dua dua selamat" Kata Jururawat sambil senyum. 

" Alhamdulillah......". Gembira dan bersyukur si ibu mertua walaupun MULA RESAH DAN GELISAH ANAKNYA BELUM SAMPAI.

"Emak....Abang belum sampaiii.......". Soal Liza yang masih lemah setelah keluar dari bilik bersalin .....

"..Belum Liza...tak apalah asalkan Liza dan anak selamat.." Sedih saja jawapan  si ibu sampai menjengak cucunya diatas troli yang ditolak oleh Jururawat untuk masuk ke Wad. ...

TROLI yang membawa Liza dan anaknya ditolak  masuk kedalam Lif oleh jururawat sambil diringi si Ibu mertua .....Pintu Lif  hendak ditutup.....tapiii ada jeritan

"SEKEJAB!! SEKEJAB!! Muat lagi tak satu troli..Nak urus cepat ni karang tak sempat doktor dah balik". Tanya Attendan Hospital sambil menolak satu lagi troli pesakit .

" Boleh kot..tapi awak tak boleh masuk lah.." Kata jururawat itu cuba membantu sambil meletakkan TROLI pembantu tadi seiring dengan troli Liza. 

" Tak apa...saya lari ikut tangga..maaf kan saya nak cepat ni ..." Kata pembantu itu sambil senyum pada Liza dan ibu mertuanya.

SURAM SUASANA DALAM LIF.....PERASAAN LIZA DAN EMAKNYA  BERDEBAR DEBAR YANG AMAT SANGAT WAKTU ITU...Debaran makin kuat dan perasan jadi sayu tak kala melihat seseorang diatas Troli itu yang dibungkus sempurna. Hendak saja dia bertanya......tapi MULUTNYA SEAKAN DIKUNCI.

"TERIMA KASIH YA... Kata Attendan hospital itu sambil menarik keluar troli yang dibawanya tadi. Nampak peluhnya menitis kerana berlari untuk mengejar lif tadi.Liza dan emaknya cuma mampu memerhati dengan PERASAAN sayu.

........

Setahun sudah berlalu......Anak Liza sudah besar dan sesekali akan tinggal dengan ibu angkatnya MAK IDA...Hubungan mereka menjadi erat selepas pemergian SUAMI TERCINTA DALAM KEMALANGAN  Itulah HIKMAH DISEBALIK SESUATU KEJADIAN YANG ALLAH BERIKAN. ......tapi Ada lagi satu hikmah yang LIZA DAN EMAK MERTUANYA TIDAK TAHU .....

YANG JENAZAH SUAMINYA ITULAH BERADA BERSAMA LIZA, EMAK DAN ANAKNYA SEMASA DALAM LIF setahun yang lalu.....

"ALLAH IZINKAN JASAD  SUAMI UNTUK BERSAMA ISTERI, ANAK DAN EMAKNYA walaupun tanpa NYAWA......Subhanallah!!! 


Photobucket 

JADI AGEN INTERNET PERCUMA
AKU SEKSI KO PEDULI APA
SOLATALA PKR
SUAMI RAKAM AKSI PANAS ISTERI
POLITIK KAMPUNG MALAYSIAKINI
PANAS-YB PERLU MENGUCAP PANJANG
IMAM YANG KANTOI

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.