-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Selasa, 30 Oktober 2012

TIPS- Seksi lopak air buat terseksa

PEMBACA

Tanyalah sesiapa yamg memandu mesti TIDAK MAHU KEMALANGAN kecuali pemandu itu nak membunuh diri. Tips yang disediakan ini dibuat seringkas mungkin supaya mudah diingat dan dikongsi bersama. 

Tak lama lagi musim cuti sekolah ! Memang Sah ramai yang akan memeriahkan jalan jalan raya untuk kesana sini. Tak lama lagi juga akan tiba musim hujan (jika dilihat pada tahun sebelumnya) bila hujan pastilah risiko untuk TERLIBAT DALAM KEMALANGAN TINGGI,letaklah sistem AES dimana mana pun, risikonya tetap ada kerana PUNCA SEBENAR DALAM DIRI KITA bukan pada AES!! 

1- Jika semasa anda memandu dan ternampak lopak air didepan....jangan brek mengejut! dan jangan membelok kerana kemungkinan ada pemandu yang mengekori rapat kenderaan anda sedangkan otak anda telah FOKUS PADA LOPAK AIR dan semesti anda tidak akan ingat PEMANDU DIBELAKANG??

JANGAN GELABAH DAN PANIK, PERLAHANKAN KENDERAAN ANDA SAMBIL MEMREK SEDIKIT DEMI SEDIKIT PABILA MENGHAMPIRI LOPAK AI TERSENBUT DAN PEGANG DENGAN KEMAS DAN KUAT STERING KENDERAAN ANDA SUPAYA KENDERAAN ANDA LURUS KEDEPAN ....Jika termasuk kedalam lopak air dan kenderaan anda membuang ke tepi atau ke tengah...TERUS KEMAS GENGGAM STERING AGAR LURUS KE DEPAN .....WAKTU INI JANGAN SESEKALI MELAWAN ARUS SEPERTI MEMBELOK KERANA JIKA DALAM KEADAAN LAJU KENDERAAN ANDA BOLEH TERBALIK! Paling penting jangan tersilap tekan padel MINYAK ATAU BREK! 

2- Memandu semasa hujan jangan laju kerana kita tak tahu keadaan jalan dan air yang kita langgar itu mungkin berlopak terutama dijalan yang kita jarang jarang lalu. Walau sehebat atau secanggih manapun sistem kenderaan anda, IANYA TIDAK DAPAT MELAWAN KUASA AIR kerana jambatan pun boleh runtuh cuma melalui air...waspadalah.

3. Jangan jimat letrik atau kedekut ..bila hari gelap atau dalam hujan hidupkanlah lampu kedua kerana jika ada kenderaan warna silver, putih,kelabu tua atau biru muda tidak akan kelihatan pada waktu begini.....

4. Tahukah anda, lampu signal lebih mudah kelihatan baik dalam hujan mahupun dalam gelap sebab itulah dibuat warna kuning. Memberi signal untuk membelok ke kiri atau kekanan akan menyebabkan anda lebih DIHORMATI dan profesional diatas jalan raya. Biarlah orang nak kata kita kampung ke budak baru dapat lesen ke YANG PENTING KITA SAYANGKAN NYAWA !! 

Ingat lah dan sama sama kita kongsikan ......
Photobucket

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.