-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Khamis, 18 Oktober 2012

Drama: SOLAT SELAMATKAN NYAWANYA

PEMBACA

"PIN PIN!! " . Imran segera bunyikan hon kereta kerana lama menanti dalam kereta didepan rumah rakan niaganya. Hatinya mula resah takut lewat untuk bertemu pelanggan pukul 3 petang ini. Ikutkan hati mahu saja Imran telefon lagi sekali Fahmi rakannya itu....AH!! Sabar ..sabar... bisik hatinya yang mula panas itu.

" Sori Im...aku solat dulu nanti dah sampai sana tak sempat " Fahmi segera masuk kedalam kereta .....Imran cuma diam.....tak berani nak berbeta walaupun nak marah kerana lama menanti.. Imran sedar dia selalu tak solat. Kereta dipecut laju menuju ke destinasi....

"Fail fail termasuk geran semua you dah bawak Mie". Imran cuba mengalih tajuk untuk LARI tanggungjawabnya kepada Allah!  

"Ada ...semua ada," Jawab Fahmi ringkas sambil meneliti semua dokumen yang diperlukan.

"Itu kot rumah Haji Ali ...." Kereta mereka menghampiri rumah sederhana besar milik Haji Ali. Kelihatan Haji Ali dah sedia menanti kehadiran mereka berdua......

Perbincangan untuk urusan beli tanah bergerak mesra ....semesra Haji Ali melayan dua orang usahawan muda yang punya cita cita tinggi.

"Alhamdulillah....selesai juga semuanya, terima kasih Tuan Haji sudi berurusan dengan kami. " Fahmi tersenyum puas sambil bersalam erat dengan Haji Ali ...

" Lain lain urusan nanti kami uruskan, baki bayaran pun kami akan uruskan secepat mungkin". Imran ketawa sambil turut bersalam dengan Haji Ali tanda setuju semuanya berjalan lancar. 

"Eh! Jemputlah minum dulu...penat Mak Aji kamu masakkan tadi..." Pelawa Haji Ali mengajak mereka ke meja makan....

"Haha ..baik baik, tapi kami TAK BOLEH lama sangat ni, saya nak ke Putrajaya selepas ni..kawan dah tunggu kat sana.". Imran berkata sambil menuju ke meja makan diikuti Fahmi yang cuma tersenyum.

Seelok mereka melangkah untuk keluar rumah, Azan ASAR kedegaran!! 

"Dah masuk Asar pun....alang alang jom kita solat jemaah dulu,nanti balik tak risau dah nak uruskan lain lain urusan" .Haji Ali berkata sambil menuju ke paip di depan rumahnya......FAHMI MEMANDANG IMRAN...Tahu sangat dia perangai rakan niaganya ini yang tidak pentingkan solat..tetapi AMAT TETAPI WAKTU JIKA BERJANJI !! .... Sebab itulah Fahmi cuma diam , tunggu apa jawapan Imran.......

" Er...betul juga tuuu...". Jawab Imran ringkas, Fahmi TERSENTAK! Adakah Imran Ikhlas nak solat? atau semata mata nak menjaga hati Haji Ali...Ah!! Husnozon sajalah ..moga moga Imran benar benar berubah! Kata hati Fahmi sambil turuti langkah Imran menuju ke paip untuk mengambil air sembahyang. 

Dalam perjalanan mereka untuk balik, Fahmi dapat rasakan Imran mungkin tidak ikhlas solat tadi....matanya asyik melihat Jam ditangan .....Imran sudah lewat....Imran lewat sebab terpaksa SOLAT .....tapi Fahmi diam saja dengan gelagat Imran. 

PUTRAJAYA ........Imran sudah sampai untuk menyelesaikan urusan kerja kedua nya hari ini...... Imran segera masuk bangunan Alamanda didepannya....matanya asyik memerhatikan jam....memang lewat ni..selalunya dia akan tunggu orang....pantang sangat Imran kalau ORANG TERPAKSA TUNGGU DIA ! 

Sampai di depan pintu kedai emas milik rakannya......dua orang polis sedang berlalu keluar....Eh! bukan dua saja, tapi ramai polis dan orang ramai dalam kedai emas ini....matanya mencari rakannya....matanya ternampak salah seorang pekerja yang dikenalinya disitu. 

"Kenapa ni Mas'ah". Apa berlaku ni...." Imran mula resah dan tak sedap hati dengan situasi yang agak kalut dalam kedai ini. 

"Kedai kami kena rompak sebentar tadi....En. Rahmat cedera kena tembak ....dah dibawa ke Hospital ......". IMRAN  TERSANDAR DIDINDING SAMPAI TERDUDUK LEMAH....bukan memikirkan kedai dirompak tetapi MEMIKIRKAN ............

KERANA SOLAT LAH DIA MASIH BERNYAWA....Jika tidak mungkin Imran  juga salah seorang mangsa dalam kejadian rompakan bersenjata ini yang boleh meragut nyawanya. 

JOM SHARE sebagai PEDOMAN 

Photobucket

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.