-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Ahad, 30 September 2012

DRAMA KEMETOT- ASAP YANG LESAP -2

PEMBACA
SHORT 04/1 
" Dulu kami berkawan rapat dan satu sekolah Kakak, tapi itulah jodoh namanya.tapi untunglah Mama dapat Papa, dapat tinggal di London ,hidup yang mewah macam yang kita miliki sekarang ...kalau Mama pilih Uncle Daud mungkin Mama cuma duduk sini saja tak kemana..jual buah tepi jalan tu " Suami bercerita dalam nada sedikit bangga dengan usahanya untuk berjaya. 
" ABANGGGGGG!! Tak baik cakap macam tuu...mana kita tahu rezeki orang .Abang berjaya pun hasil dari usaha BABA.. bukan 100% dari usaha abang sendiri ". Isteri menempelak marah sambil menjeling pada anak sulung mereka yang rupanya sudahpun menyambung tidur ......
" HUH!! Tak ada maknanya kalau jual buah tu sayang....tahapnya macam tulah ....lumrah hidupnya dan rezekinya cuma setakat itu...you tengoklah sendiri keadaannya.... dah hampir 30 tahun tetap juga kedai sebesar tuu,kalau nak berubahpun cuma bumbung dan bentuk kedai....apalah sangat ........." Suami mempertahankan pendapatnya dalam nada memujuk isteri .
"Eh! Itu macam Yusof Kayop kawan lama kita tu......" Perbualan mereka terbantut seketika apabila Suami triba triba ternampak seseorang yang amat dikenalinya sedang berusaha menghidupkan motor ditepi jalan. 
" Assalamualaikum Sop? Kenal aku tak keh keh keh keh...." Suami menyapa setelah selesaikan meletakkan kereta nya dibahu jalan bukan ditengah jalan atau  dibahu isterinya .
" Eh eh! Rahimmmmm!! Hak Hak Hak ....tak sangka jumpa ko lah..bila balik? Bila nak balik sana semula......berapa anak ? Berapa isteri? nak beli kurma tak? Hak hak hak hak ......" Soalan bertalu didermakan Yusof Kayop .
" Keh keh keh keh ......ko ni tak berubahlah.......masih macam dulu .....kurma ..kurma.......dah sebulan aku balik .......nanti jemputlah kerumah kita borak borak.....kenapa motor ko ni .....Hak hak hak hak " Suami berkata sambil membelek sambil membodek motor rakan baiknya itu.
" Inilah aku bosan ni.....semalam tayar pancit......aku dah tukar baru....tengah seronok aku buat ujian masa tadi tiba tiba mati motor aku ni ......ni mesti kes nombor plat satu hilang tu pasal tak mo hidup hak hak hak  " Jawab Yusof Kaiyob sambil terus MENENDANG MOTORNYA berkali kali supaya hidup ( Jangan salah faham...menendang motor bermakna menghidupkan motor menggunakan penyetat kaki.....bahsa melayu kan dipanggil alat penendang haha....tapi kalau motor tak jugak hidup barulah digunakan alat PENENANG miahaha)
" Tak payah start lagilah motor ko ni Sop Keh keh keh , aku rasa memang tak hidup dah ..karang luruh pulak enjin dah lah nak masuk musim luruh ni keh keh keh keh.....tinggal saja kat tepi jalan ni meh aku hantar ko balik rumah " Pelawa suami yang kesihan tengok Yusof berpeluh peluh. 
" Hak hak hak hak.....rumah aku kat kat tepi tu saja ....tadi aku cuba start motor kat tepi tangga rumah tak hidup gak....aku pindahlah start moto kat tepi jalan ni tak hidup gak....,jab lagi nak tolak motor ni pergi start kat tepi masjib kot nak hidup......hak hak hak ." Jawab Yusof sambil mengubah lirik matanya melihat kearah kereta kawannya itu BMW WWW17 dengan penuh minat dan bangga.
" Keh keh keh keh....aku tak perasan pulokkk rumah ko tuuuuuuu..... keh keh keh ". Suami menjawab dengan penuh kemaluan. 
" Wah pakai BMW ko sekarang HIM!! Satu kemajuan kepada bangsa dan negara ni ....Hak hak hak hak!! ". Puji Yusof Kayob sambil makan kurma yang memang sentiasa ada dalam raga motor honda C70 milik turun temurun keluarganya.

" Adalah rezeki sikit ,itulah aku nak ajak ko datang rumah nanti, 2 minggu aku kat sini ........boleh borak borak panjang mana tahu ko nak luaskan pasaran KURMA ko tu aku leh bantu Keh keh keh keh keh " .Pelawa suami 
" Hak hak hak hak....Aku mana mampu nak pakai BMW .....Kan kereta tu "Banyak Makan Wang " ....beli basikal BMX anak aku pun hutang ...." Jawab Yusof Kayob sambil hulur kurma pada suami ......
" Keh keh keh keh.....oklah kalau macam tu ,aku balik dulu....kesian anak bini aku tunggu dalam kereta tu.....Jangan lupa datang Sop" Kata suami sambil menuju keretanya diiringi Yusof  .......

Short 5/1 
" Wah dah ada dewan serbaguna kat depan rumah mak ni.....dah maju  kampung kita ni bang ......" Terpegun isteri tak kala kereta mereka sudah sampai ke simpang masuk kerumah emak. 
" Besar dewan ni....nampak meriah dengan aktiviti kat dalam tu ..." Jawab suami sambil melihat kedalam dewan itu .
" Eh! Itu banglo siapa pulak kat tepi rumah mak ni  bang....." Isteri terkejut kali kedua tak kala kereta mereka sudah masuk ke laman rumah emak........maklumlah dah lama mereka tak balik .......

SAMBUNGGGGGGG .....Pengarah nak jemur kasut miahahaha .

Photobucket

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.