-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Selasa, 20 September 2011

TIPS -Yang menyebabkan Laptop anda cepat ROSAK

PEMBACA


Jom kita tengok apakah punca-punca yang menyebabkan Laptop, notebook kecuali facebook anda cepat rosak. Kebanyakkan puncanya adalah dari anda diri..bukan dari jiran anda atau tokey kedai komputer..dah sedia dengan baju renang?..jom..jom..

1) Guna laptop anda diatas tilam empuk..KONONNYA bila letak laptop anda atas tilam, ini memberikan keselesaan pada laptop dan diri anda juga ..boleh baring-baring sambil berFB..sebenarnya tidak!! Ada beberapa jenama Laptop atau Notebook yang kipasnya menghala kebahagian bawah. (belakang laptop) bila anda letak laptop anda diatas benda lembut, pastilah angin  tersangkut dan laptop anda cepat paneh..sama macam kes idung tersumbat...Jangan amalkan cara ni...ingat!! Sebab laptop bukan macam kita boleh makan ubat selsema..lalallala
2) Tidak menanggalkan bateri laptop semasa anda menggunakan charger terus ke plug. Litar letrik (bukan litar lumba) dalam rumah kita kadang kala dan memang selalu kala sebenarnya tidak stabil..bila bateri anda telah penuh di caj..arus itu akan terus masuk tanpa ada paksaan dari pihak Tnb sendiri..ini menyebabkan jangka hayat atau tempoh hidup bateri laptop anda akan jadi semakin pendek..lebih teruk lagi jika ianya menyebabkan laptop anda terbabit sama dalam kes kematian mengejut.
3) Suka dan mudah percaya pada tawaran perisian percuma terutama anti virus..jangan download sebarang!! Mana ada benda percuma dalam dunia ni..Perisian yang diberi percuma tu sebenarnya mempunyai tempoh had yang boleh digunakan. Bila tamat tempoh anda kena beli perisian tersebut..jika anda tidak beli..ANTI VIRUS TU AKAN BERTUKAR MENJADI VIRUS..maka lembab dan sembablah laptop anda untuk berfungsi.
4) Menggunakan laptop anda lebih dari had masa contohnya anda hidupkan laptop anda selama 2 tahun tak tutup tutup..hehe..ataupun anda suka buat-buat lupa nak off laptop..Jangan guna laptop anda melebihi 7 jam sehari..Jika nak guna juga..rehatkan dalam 30 minit..
Tips-
meng aktifkan fungsi Auto OFF Screen jika tidak digunakan ada juga keburukannya..terutama jika anda jenis pelupa atau laptop anda digunakan secara berjemaah dengan rakan-rakan serumah..bila anda terasa nak guna..anda mesti ON..tanpa menyedari yang laptop itu sebenarnya sedang mematikan diri dan belum off lagi.
Kedua..Ni perkara biasa...anda tengok.."Oh!! dah Off labby ni.." anda terus tutup tanpa anda sedari yang laptop anda sebenarnya belum OFF.
5) DEGIL DAN BUAT-BUAT TAK DENGAR ADA PETIR..(pesanan khas untuk ADV Aliya Jomgelak ..hehehhehe)..Elakkan guna laptop semasa urusan petir memetir sedang berlaku diluar rumah..setiap laptop ada MODEM yang sebenarnya amat menarik PERHATIAN petir untuk menyambarnya..AWAS!!!  
6) Suka membuka dan menutup laptop anda dengan ganas..buas dan sebagainya..lagi satu kan..suka tolak screen tu kebelakang sangat..nape tak leh buat macam tu? sebenornye..pada screen ada satu kabel yang disambung pada bahagian bawah pelapik..bila anda buka tutup dengan ganas atau kedudukan screen tu terlalu kebelakang..ini menyebabkan kabel itu tersepit atau longgar..

Selamat mencuba tips ini dan berhati-hati dijalan raya..er..er!! Bil TNB dah bayar lum?? 

EDITOR NUR .......... 

BERMINAT JADI EJEN CELCOM BROADBAND DAN TMNET? SEMUANYA PERCUMA ,CARI PELANGGAN DAN KOMISYEN LUMAYAN DIBAYAR OLEH TM DAN CELCOM SECARA ONLINE PADA ANDA!! KITA SAMA-SAMA DAPATKAN PENDAPATAN TAMBAHAN CARA YANG HALAL DAN DIYAKINI.. 
KLIK SINI
http://www.micropurple.com/online/business/join_us.asp?no=WMP13623



KENALI APAKAH PROGRAM INI DAN PANDUAN PENDAFTARANhttp://jomgelakla.blogspot.com/2011/08/panduan-pendaftaran-micro-purple-online.html

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.