-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 10 April 2015

BERASAP! DIBULI KERJA DI MCD .....AWAS

PEMBACA
a3
Apa perasaan anda, bila dapat tahu anak anda dibuli semasa bekerja? Dibuli pula oleh syarikat asing yang datang mencari rezeki ditempat kita? Marah kan?

Semoga  kejadian dibawah  tidak terjadi pada anak anda,saudara mara anda .....Nur dedahkan agar kita sama sama beringat!
Sementara menunggu panggilan dari IPTS , anak sulung Nur bekerja sambilan di MCD sekitar  Mount Austin,JB  . Agak lama juga si anak bekerja disitu hinggalah beberapa hari lalu dia mengejutkan Nur.
Tanpa ketahui apa puncanya,si anak sulung Nur buat notis berhenti kerja 24 jam......adehh!! Apa masalahnya? Sebagai ibu pastilah Nur nak tahu KENAPA? Iyelah kan...kita yang terlibat dalam bidang guaman ni mana boleh biarkan satu isu tanpa SEBAB MUNASABAH.
Setelah didesak, akhirnya dia beritahuu..... " Kena bulilah ibuu.....?"
Berdesing telinga Nur mendengarnya......katanya lagii, " Kerja ikut syif ,tapi balik tak kena masa. Katakan hari itu si anak tamat waktu kerja pukul 4 petang.......
Manager beliau selalu arahkan si anak untuk membantu angkat dan packing barang sedangkan waktu kerja beliau kerja beliau dah tamat. Yang menyakitkan lagi.....si anak perlu tetap kena PUNCH KAD pada pukul 4  petang dan sambung kerja angkat barang hingga kadang kala sampai pukul 5.30  petang........
Kalau sesekali tu tak pelah....tapi apabila berkali kali dipaksa lakukan sedemikian, siapa yang tahan...... Kena kerja lebih masa tapi bayaran gaji tetap sama ,seolah olah TENAGA yang digunakan itu tidak perlu dibayar......
a1
Disini Nur rasa ada syarikat yang ambil kesempatan ....mungkin disebabkan remaja kita  yang tidak tahu sangat pasal hak hak mereka sebagai pekerja,mereka boleh dibuli dan dipaksa sesuka hati...sakitnya hati apabila mereka membuli anak bangsa kita sedangkan syarikat itu  mencari rezeki dibumi kita .......panas kan?
Mungkin pada anda, ala.....ini masalah kecil ,mana mana syarikat pun macam tu....tapi tahukah anda, setiap pekerja itu ada hak dan hak mereka itu perlu kita pertahankan walau sekecil mana...ini baru yang dialami oleh anak Nur, kita belum tahu cerita lain yang mugkin lebih teruk dari ini........
Jangan biarkan anak kita digantung dibumi sendiri umpama  BAJU MCD  beliau dibawah......adeh!
a2
Lazada Philippines #jadiviral #jadi hashtag viral #kantoi #kantoiidentiti #jomgelakfm #mudahterhibur #kantoiseranggoogle #seranggoogle

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.