-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Selasa, 22 Julai 2014

LEMBAGA ZAKAT SELANGOR KENA HENTAM....LIVE UPDATE!!

PEMBACA
Tidakkah ini juga menghina #MH17?
Apabila kita membayar zakat,kita mempunyai satu HAK untuk bertanya kemana wang itu pergi....Lebih lebih lagi saban tahun ,

DIUMUMKAN dalam media kutipan zakat semakin naik...juta berjuta yang peroleh,namun kadar kemiskinan juga semakin naik...APA SEBABNYA?? 

Adakah ini salah satu SEBAB yang bolehlah dikatakan satu pembaziran walau secara hukumnya IANYA DIBOLEHKAN?


Lepas bayar fitrah dapat premium item ni..buat benda ni pakai duit apa? Duit zakat ke? Sila beri pencerahan
Lembaga Zakat Selangor Ya, memang duit zakat tapi dari bahagian amil.

Ahmed Natasha Mengapa boleh gunakan bahagian amil? Amil tak mahu ambil ke?

Ahmed Natasha Tapi ini bukan keperluan mengapa tak dimanfaatkan ke arah yang lebih memerlukan ?

Lembaga Zakat Selangor Amil (LZS) berhak untuk mendapat 1/8 daripada kutipan zakat sebagaimana dalam ayat 60 surah at-Taubah "Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang faqir, dan orang-orang miskin, dan Amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."

hak amil memang sudah ditetapkan oleh Allah. Oleh yang demikian itu, jika amil (institusi amil) membelanjakan tidak lebih daripada 1/8 (12.5%) ia tidak menyalahi hukum pengagihan zakat.

Hamasu Is Perumpamaan..
telan mati mak...luah mati bapak...sebelah sana kata "untuk apa item2 ni?"..
sblh sini kata pula.. 

"LZS kedekut xde hadiah..baik pi tmpt yg bg hadiah lps byr zakat"..alahai manusia~

Mohamad Khairmy Mohamed Amin lol Lembaga Zakat Selangor beli magnetic fridge tu pakai bahagian amil (1/8). amil kat sini LZS sendiri. dah memang itu hak n bhgn LZS punye.ikut diorang la nak gune utk ape..Janji xgune utk benda2 mungkar mcm konsert k-pop ke, rombongan ke rumah urut ke. Lagi pun tau pulak ko yang LZS xde buat program charity2..klu ada pun xkan diorang nak PM kat ko..ko sape?Udah2 la tu kondem LZS... Situasi lain yang berhak dapat bantuan zakat ni orang fakir..pas dapat bantuan orang fakir ni p beli selipar.xkan ko nak marah die cakap dari beli selipar baik salurkan duit tu kat orang yang nak beli makanan.
35 minutes ago · Like · 2

Mohamad Khairmy Mohamed Amin kalau ko marah sebab LZS gune bahagian asnaf lain utk kepentingan sendiri tu aku support ko...

Ahmed Natasha Tuan tak paham..ini bukannya kita persoalkan salah atau tidak bahagian amil digunakan utk buat magnet peti ais..issuenya adakah ada keperluan? Alangkah eloknya duit lebihan itu atau budget itu dimanfaatkan kepada mereka yang lebih memerlukan.. Maaf tuan Khairmy rasanya tuan kurang faham konteks perbincangan kita ni

Mohamad Khairmy Mohamed Amin Ah Lis At Tontowi baik ko minta maaf kat Hamasu Is. statement ko ada berbaur fitnah tu.. kang besok selangkah ko nak masuk syurga tiba2 kene tahan xleh masuk. sebab ko belum minta kat orang yang ko wat fitnah.hah jgn main2...besok kat sane bukan senang ko nak cari Hamasu is utk minta maaf. merangkak-ranngkak ko cari..baik minta maaf skang..

Anda boleh sertai perbincangan diatas dengan klik DISINI  untuk berkongsi pendapat,kita berharap juga supaya jawapan memuaskan dapat kita perolehi.
  

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.