-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Isnin, 16 Jun 2014

KANTOI NAK MENYAMAR NASIB BAIK ADA TIPS TERTINGGAL KUNCI DALAM KERETA

PEMBACA
Masalah besar kalau makan kat sini,bila isteri tanya "BOLEH BERITAHU abang kat mana nii?"....
Dalam apa jua keadaan kita jangan sesekali terniat nak menunjuk kerana ada kalanya Allah balas tanpa kita sedari.


"Sesampai di kedai runcit, Aziz terus parking kereta BMW yang dipandunya betul-betul didepan kedai...... alamak! Tak ramai plak orang waktu ni, bisik hatinya bila melihat pelanggan yang kurang mengunjungi kedai tersebut, niatnya pastilah nak berlagak kerana dia memandu BMW yang harganya ratusan ringgit.

Setelah menanti agak lama dalam kereta, sampai beberapa gadis remaja masuk ke kedai runcit tersebut, Aziz dengan penuh keyakinan keluar dari kereta BMW dan meluru ke kaunter........

"Rokok Dunhill satu....." Katanya sambil menghulurkan RM50...... Aziz pura-pura buat wajah selamber apabila beberapa pelanggan sempat menjeling padanya yang ada kereta mewah jenama BMW.... hatinya gembiraaa.

Sebelum sampai ke kereta, sampai pula beberapa orang pelanggan lagi, Aziz memperlambatkan pergerakannya supaya kelibat beliau dan BMWnya dilihat oleh orang yang sampai disitu. Rokok dibuka dan dihisap ditepi BMW sambil pura-pura main enpon. 

Sudah agak lama dengan lakonan untuk berlagak itu, Aziz buka pintu kereta untuk masuk....... tapiiiiiiiiiiiiiiiiiii......... tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.......... nasibnya malang, kereta itu tertutup sendiri dengan kunci yang masih didalam. Aziz mula gelabahh, hatinya panassssss!! Camne dia boleh terlupa nak matikan enjin semasa keluar tadiii sebab yang dia bawak kali ni BMW milik bossnya bukan proton saja miliknya yang kalau kunci tinggal dalam pun boleh songket cerminnya yang sudah senget....err...errr...!

Terkial-kial Aziz disisi BMW, orang semakin ramai mengunjungi kedai runcit tersebut, dikala itu juga Aziz rasa TAK MAHU ORANG RAMAI sedangkan semasa dia mula-mula sampai tadi dia nak sangat orang ramai supaya DAPAT BERLAGAK.........!

Nak tak nak terpaksalah Aziz telefon bossnya .......kan dah dibalassssssss! 

Disini penulis nak kongsikan sedikit macam mana jika kita tertinggal kunci dalam kereta dan ianya TERLOCK sendiri? 

- Langkah pertama anda cuba cari cabel untuk bukak bonet yang terletak di bahagian bumper kereta, anda tarik cabel tersebut sehingga bonet dapat dibukak. Kemudian cabut kepala bateri  kedua-duanya dan pasang bersekali ......


-Jika tak berjaya, anda terpaksa korbankan getah pelekat pada cermin kereta anda, patahkan pin tersebut kerana kosnya tak sampai RM5 untuk satu pin, bila dah berjaya, anda cuba jolok jolok hingga suis lock terangkat sendiri.

-Jika tak boleh juga..... jangan sesekali pecahkan cermin bahagian belakang, kerana cermin bahagian belakang lebih mahal harganya ..... seeloknya cuba usaha buka bonet belakang dengan cara tarik cabel pada bumber belakang seperti penulis usulkan pada bahagian enjin diatas....

-Pun masih tak boleh? Panggil lah pomen atau tukang kunci dan jangan lupa BUAT KUNCI untuk buka PINTU kereta saja kerana model kereta sekarang nak buat kunci pendua kosnya mahal kerana ada sensor pada kunci asal....nak jimat buat jer kunci untuk bukak pintu .



0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.