-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 20 Disember 2013

SEPERTI PELACUR KERANA BRIM 2014...........panehh!

PEMBACA

Merampas HAK ORANG  adalah satu perbuatan yang hina dan keji ,ianya boleh kita umpamakan dengan tugas seorang pelacur YANG SANGGUP GADAI MARUAH DIRI KERANA DUIT...

Jika kita tidak MAMPU JUJUR SESAMA MANUSIA....cubalah JUJUR KEPADA ALLAH! .......


Itu dua maksud yang penulis mahu pembaca renung dan hayati kejadian yang penulis alami dibawah..... Adakah kita SAMA TARAFNYA DENGAN PELACUR?? Adakah kita TIADA MARUAH KERANA DUIT?? 

Ditengah kesempitan hidup dengan kenaikan harga ini, pemberian BRIM 2014 amatlah dinanti ...MEMANG RAMAI  mengambil kerana MENYOKONG tetapi kerana TERPAKSA disebabkan kesempitan hidup tadi.

Maka ramailah yang berpusu pusu untuk mengisi borang termasuk yang dibawah iniii...

" Idaa.....borang BRIM dah keluar ke? Tanya Makcik Rose seorang pencuci di pejabat kami sambil tercungap cungap kerana semput berlari ke meja Ida - Akauntan tempat penulis kerja.

" Belum kak...Isnin ...... ". Kata Ida setelah membaca apa yang tertera dibawah ini.....

lhdnlogolight
LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA
Agensi Di Bawah Kementerian Kewangan
Bersama Membangun Negara
KE LAMAN WEB RASMI >
[ B.Melayu ] [  English  ]

PUSAT KHIDMAT PELANGGAN
Talian Bebas Tol
1-800-88-5436 (LHDN)
BORANG MAKLUMBALAS PELANGGAN





PENGUMUMAN

Makluman Pendaftaran BR1M 2014

Dimaklumkan bahawa BR1M 2014 akan bermula pada 23 Disember 2013 (Isnin).
Pendaftaran boleh dilakukan secara online melalui laman web www.hasil.gov.my.
Manakala pendaftaran secara manual boleh dihantar ke mana- mana Pejabat LHDNM berhampiran.
Pembayaran BR1M 2014 dijangka akan mula dibuat pada Februari 2014.
Untuk pertanyaan lanjut pemohon boleh menghubungi Talian Hotline BR1M iaitu 1-800-88-2716.
PENAFIAN: Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.
Paparan terbaik menggunakan pelayar Internet Explorer 8.0 atau Mozilla Firefox dengan resolusi skrin 1024x768.
Hakcipta Terpelihara 2012 © LHDNM

"Itulahh......tadi Pak Bakar cakap ....risau akak ,takut tak DAPAT MACAM TAUN LEPAS..."Katanya sambil mengusap peluh dengan matanya liar memerhati KOT KOT penyelia nampak Makcik Rose sedang "Santai disitu " semasa bertugas. 

Makcik Rose yang penulis kenali...anaknya ramai dan semua masih bersekolah...sebab itu penulis tak TERPERANJAT bila terserampak dengan beliau sedang mengambil upah MENYUSUN SAYUR dipasar Selayang setiap subuh sebelum memulakan tugasnya di tempat penulis sebagai pencuci . Dan sememangnya beliau layak......tapi kenapa beliau TAK DAPAT BRIM?? 

Puncanya sebahagian dari kita CUBA MENGAMBIL HAK makcik Rose tadi...memang benar...ada yang memberi pendapat, Duit brim itu DUIT KITA...tapi pernahkah kita terfikir ADAKAH DUIT ITU HAK kita sedangkan IANYA  HAK ORANG YANG KURANG BERKEMAMPUAN?

Masih penulis ingat......Dengan "kemahiran DAN SEDIKIT PENIPUAN" ,PEGAWAI tempat penulis  sendiri ada JAMU kami makan Sushi kerana DAPAT DUIT BRIM RM500.....dalam satu malam saja, duit BRIM itu habis untuk makan ,sedangkan Makcik Rose boleh makan dua tiga  hari dengan duit RM500 itu.

Itu yang bekerjaya kelas A di bandar, diluar bandar tak terkecuali...Pak Haji yang ada ladang beratus ekar dan  boleh pergi Mekah berkali kali juga SEDANG BERATUR sambil pegang tongkat CUBA BERDIRI GAGAH  untuk ambil BRIM sedangkan jiran sebelah rumahnya SIBUK  mengesat peluh DILADANG YANG CUMA SUKU EKAR.....

Macam penulis nyatakan diatas...jika kita tidak mampu JUJUR SESAMA MANUSIA...KITA JUJURLAH DENGAN ALLAH.....

KITA SELALU MENDAKWA PEMIMPIN KITA TIDAK JUJUR,SELALU "Janji DICAPATI" maka DISEBABKAN MEREKA TIDAK JUJUR,ADAKAH KITA JUGA PERLU TIDAK JUJUR! TIDAKKAH NANTI SAMA SAJA KITA dengan MEREKA YANG MENANG untuk memimpin TAPI TIDAK JUJUR??

Sebelum penulis berenti, fikirkan NASIB seorang rakan dibawah...ADAKAH KEBETULAN ATAU MEMANG SEBAB DIA NAK AMBIL HAK ORANG LAIN DAN ALLAH MEMBALASNYA SEGERA!! 

Tahun lepas, rakan ini menipu majikannya kononnya adik dia sakit, sedangkan dia balik kampung untuk ambil BRIM...digunakan alamat kampung kerana jika beliau gunakan alamat tempat kerja dan JAWATAN SEBENAR BELIAU SEMEMANGNYA  BELIAU TIDAK LAYAK TERIMA BRIMMM.....

Dalam perjalanan balik....keretanya dirempuh lori...habis KERETANYA remuk teruk...CUMA HENDAK RM500 ...tapi terpaksa keluar belanja RM50,000 untuk beli kereta lain...bayangkan kalau hari itu dia TIDAK MENIPU ,DIA JUJUR PADA MAJIKAN DAN DIA JUJUR PADA MANUSIA yang berkesempitan...ADAKAH BERLAKU KEJADIAN DIATAS??

Jadi KITA FIKIRLAH SEMASA ISI BORANG DISINI 

.......SAMADA KITA HENDAK JADI PELACUR KERANA RM650 atau tidak...??



0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.