-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Sabtu, 16 November 2013

KANTOI SUDAH SI PENJUAL DURIAN..............

PEMBACA

Nak beli durian ni kadang kala kita perlu bijak kerana KEMUNGKINAN ADA DISKRIMINASI atau darjat tertentu dari segi harga......contohnya yang penulis sekeluarga alami baru baru ni.

Dalam perjalanan kerumah Mertua, triba triba anak bongsu penulis berkata " Nampak macam menarik jerr durian tu...cam cantik jerrr....cam nak makan jerr..." Adehh! Ayat perli beliau sudah keluar ....si isteri dah mula menjeling sambil senyum senyum. 


Penulis cuma diam kerana selalu harga durian diawal musim ni mahal ....diteruskan perjalanan lagi....sehingga kami melintasi gerai jual durian ke 2...terdengar suara anak dara penulis berkata..."

"Ehh! Akak ada bau sesuatulah? "

" Iyelah! bau... bau durian kannn...". Jawab anak sulung penulis walaupun penulis tahu cuma DIA dalam keluarga yang tak suka durian...

" Kesian akak kan...sampai terbauuu ..." Akhirnya... Ayat perli dah keluar dari mulut +Nur Camelia Huda ....dan penulis dapat rasakan mereka ANAK BERANAK SENGAJA RANCANG DIALOG PERLI BEGITUUU.....huh!

"Iyelahhh...kalau ada gerai jual durian depan tu nantii...baba berentilah beli..." Mengalah juga penulis dan berharap tiada lagi gerai jual durian didepan hahahaha...

"Yesssssssssssssssss!! "Amboiii! hampir serentak mereka berkata termasuk isteri dan anak anak sambil buat aksi Yess! ...

Dah dekat masuk simpang kerumah mertua, baru kelihatan gerai jual durian...punyalah gembira yang didalam kereta tidak segembira si ayah nak keluarkan duit...ehh! Tak peee...bagi anak bagi itu sebenarnya salah satu punca rezeki....ingat tuuuuuuu.

"Iskkkkkk....murahnya...lima posen jeer sekiloo". Kata anak bila melihat poster kertas yang tergantung.

"Berapa sekilo tokeyy.." Tanya penulis sambil pelik lihat aksi beberapa pelanggan yang juga sedang memilih durian...ada yang kemain seksa CUBA HIDU BAU DURIAN...ada yang goncang goncang durian...ada yang jentik jentik durian...sib baik tak ada yang teropong isi durian hahahaha......

"Empat linggit...kalau mau  baik punyeee...musang king...duabelas linggit...". Jawab apek penjual durian bukan apek penjaga gol TRW hahahaha.

"Musangggg!! mana? mana?...camne rupa musang...nak tengoookkk"! Adehh! Anak ketiga penulis bertanya menyebabkan pelanggan yang SEKSA HIDU BAU DURIAN LUKA DIHIDUNGNYA kerana terkejutt!! Sungguh kesian pelanggan ituuu.......

"Haiyaa...itu name sajee adiiik...." Kata apek itu sambil hulurkan tisu untuk lap darah yang mengalir pada pelanggan yang TAK PEPASAL LUKA HIDUNGNYA .......

"Apa relevannya nama musang dengan duriannn??..." Ahh sudahhhhh! Anak ketiga penulis yang aksinya sama seperti ibunya mula PERTIKAI... maklumlah anak peguam...

"Sebakul ni berapa....elok buat tempoyak nii..." 

" kalau lu mauu...wa kasi mulah...lima melas linggit..."

"Ingatkan lima posenn....". Perli isteri ...tapi apek tu buat buat pekak..."tau  lama dah" teknik jualan mereka.....pamer harga MURAH...bila kita berenti nak tak hendak ada yang terbeli juga  sebab dah turun dari kereta...hahahaha

Setelah siap membeli, perjalanan diteruskan...sampai dirumah mertua kelihatan adik beradik sudah ramai sampai...

"Laaa...baru nak ajak angah dan Uchu  beli durian tadi....kat mana beli bang...murah tak". Kata adik ipar tak kala lihat penulis keluarkan durian .

"Boleh laa...jom jom...abg nak ikut jugalahhh..." Penulis pun pergi sekali lagi bersama adik beradik ke gerai durian tersebut.

"Berapa musang king ni ..." Tanya Adik ipar penulis ...

" haiyaa...itu baik punyerr looo....doploh linggit wa kasi...sulah mulahhh" Adehhhhhhhh!! Rasanya tak sampai sehari dah naik harga apek nii....rasa malu plak takut adik ipar cakap penulis tipu pasal harga MUSANG KING.......adehh!! 

"Dalam bakul tuu". Tanya penulis yang dapat agak APEK ITU TIDAK PERASAN YANG PENULIS BARU BELI SEBENTAR TADI...

" haiyaa.......tiga puloh! Sulah mulahh...Kasi angkat dua wa kasi LIMA PULUHH linggit!! 

Hampir terduduk penulis dan adik beradik ...ternyata harga nya sudah berubah ....RASANYA KAMI SEMUA TAHU KENAPA HARGANYA JADI MAHAL TRIBA TRIBA...

SEBABNYA  KAMI DATANG NAIK KERETA INIII........Haiyaaaaaaaaaaaa!! 




0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.