-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Selasa, 20 November 2012

Hati seorang ayah

PEMBACA


“Abah, nak 10 ringgit” kita mesti biasa buat ayat ni kan? Abah, Abi, Bapak, Papa, Ayah, Baba.. walaupun panggilannya berbeza tapi untuk orang yang sama. Seorang lelaki yang sedaya upaya mencari nafkah dalam membesarkan anak-anaknya. Jarang sekali kita bicara hal ayah.

Orang garang, bercakap bila perlu dan kurang menunjukkan kasih sayang. Mungkin ini alasan bila ditanya kenapa kita kelihatan kurang mesra dangan ayah tapi PERCAYALAH apa yang kita nampak dari segi zahir berbeza dengan batinnya. Jauh disudut hati seorang ayah ini, amat menyayangi anak-anak. Cuma mungkin dia tak pandai menunjukkan kasih sayangnya.

Seorang yang dipertanggungjawabkan untuk menyediakan segala makan dan pakai kita. Jarang sekali kita cuba menyelongkar akan kepayahan seorang insan yang dipanggil ayah ini. Mungkin kita kenyang diwaktu dia sedang lapar. Pernah tak kita fikir betapa susahnya seorang ayah berkerja keras dari pagi sampai ke petang dan hasilnya diberi kepada anak-anaknya. Benar, itu adalah tanggungjawab tapi sejauh manakah kita bersyukur bila dikurniakan seorang ayah yang bertanggungjawab??

Demi melihat anak-anaknya berjaya dan sentiasa merasa gembira, banyak sangat keringat si ayah perlu korbankan. Apa yang dibenak fikirannya ialah “Biarlah aku kerja susah, janji anak-anak aku tidak berlapar”.

Begitulah nilai kasih sayang seorang ayah. Jadi pada mereka yang masih ada ayah, hargailah dan gembirakanlah hati mereka.. TAK TERBALAS SETITIK PELUH AYAH dalam membesarkan kita…

(Editor NUR)

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.