-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Khamis, 4 Oktober 2012

BILA KITA KURANG AJAR DENGAN KOMPUTER

PEMBACA
Ramai penguna komputer samada dari Laptop@notebook mahupun PC selalu mengabaikan satu perkara ini yang sebenarnya TIDAK SUSAH UNTUK DIBUAT TETAPI SENGAJA DISUSAH SUSAHKAN SEBAB MALAS .....Hahaha!

Isunya APABILA KOMPUTER ANDA HANGING ATAU TRIBA TRIBA DIAMKAN DIRI tak bergerak ,oleh kerana BUNTU sebab tak boleh dibantu ramai PENGGUNA TERUS MATIKAN KOMPUTER TERSEBUT UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH INI . 

Memang boleh dimatikan terus cuma cara ini dianggap kurang ajar jika komputer anda itu boleh berkata pada anda .......nak tahu kenapa??

SEBENARNYA semasa Komputer hidup , memori ingatan(RAM) dan ruang simpanan(Hard Disk) sentiasa bekerja dengan sukarela hinggalah anda tutup komputer tersebut.   Kita ambil contoh mudah untuk bagi anda faham, dalam bab memori tadi ......ada kalanya komputer juga perlu berfikir macam kita sedang fikirkan sesuatu .......APA JADI KALAU SEDANG ANDA DOK FIKIR TU TIBA TIBA KEPALA ANDA DIKETUK? Boleh pening kan, begitulah juga dengan komputer, ada kalanya arahan yang anda arahkan pada komputer anda....... , komputer anda pening nak fikirkan sebab tu jadi HANGING atau jem! Berilah masa sekurangnya 5 minit pada kpmputer anda ,,,,,,,,Jika TETAP JUGA HANGING BARULAH ANDA TUTUP (Rujuk dibawah cara selamat nak tutup komputer).

Langkah tutup komputer secara kurang ajar ini juga sebenarnya bakal MEROSAKKAN RUANG SIMPANAN @ hard disk , rujuk gambar hard disk dibawah, anda nampak tak piring tersebut......Tahukah anda setiap kali komputer hidup piring tersebut akan berpusing laju ke arah depan......bila kita tutup pusingan itu akan balik semula ke kedudukan asal. FIKIRKAN , SEDANG ELOK PIRING TU BERPUSING KE DEPAN, ANDA TUTUP KOMPUTER!! MAKA PRIING TU AKAN PATAH BALIK KE BELAKANG dalam keadaan tergesa gesa ..INI  menyebabkan CALAR atau crash pada piring tersebut!! Kesannya ROSAKLAH HARD DISK ANDA . Masalahnya piring Hard disk ini tidak boleh kita ganti dengan piring rumah anda, kalau boleh tak ada masalahkan haha.  JADI IKUTI LANGKAH SELAMAT DIBAWAH....

JIKA TERJADI MASALAH HANGING ...TUNGGU LEBIH KURANG 5 MINIT ,JIKA TETAP JUGA HANGING.......

TEKAN SUIS ON/ OFF KOMPUTER ANDA SEHINGGA KOMPUTER ITU PADAM SENDIRI .....Maknanya tekan lama sikit sampai komputer itu padam!!

Photobucket

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.