-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 17 Ogos 2012

KISAH NABI DAN KUCING

PEMBACA

SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT tahu yang Nabi MUHAMMAD SAW  kita suka AKAN KUCING,tetapi tak ramai yang tahu kisah nabi dengan kucing. Disini diceritakan serba ringkas HUBUNGAN NABI dengan kucing .

NABI MEMPUNYAI SEEKOR KUCING YANG DIBERI NAMA MUEEZA,DIRIWAYATKAN OLEH KERANA TERLALU SAYANGKAN KUCINGNYA, PADA SATU SAAT NABI SANGGUP GUNTING LENGAN JUBAHNYA KERANA MUEEZA SEDANG LENA TIDUR , bila Nabi pulang  kerumah ,Mueeza tunduk dan sujud pada Nabi dan sebagai balasan,nabi mengusap lembut  badan Mueeza sebanyak 3 kali.

Setiap kali menerima tetamu pula,Nabi selalu meletakkan Mueeza diatas ribanya dengan kasih sayang. Kepada para sahabat, nabi selalu berpesan untuk menyayangi kucing sebagaimana kita sayang keluarga kita sendiri. Manakala hukuman berat iaitu seksaan neraka  pada mereka yang zalim pada kucing seperti yang diriwayatkan oleh dalam Hadis Sahih AL Bukhari. 

MUEEZA MEMPUNYAI KELEBIHAN,setiap kali laungan AZAN ,Mueeza akan mengiaw -giaw seakan mengikut laungan azan tersebut. Hebatkan kucing Nabi. 

Aisyah Binti Abu Bakar As Siddiq  isteri Nabi juga sayangkan kucing, malah salah seorang sahabat nabi yang juga seorang ahli Hadis iaitu Abdulrahman bin Sakhir Al Azli diberi gelaran ABU HURAIRAH (BAPA KUCING JANTAN) kerana kegemarannya merawat dan memelihara kucing jantan dirumahnya. 

SAYANGILAH KUCING walaupun kita tidak pernah sampai ke KUCHING SARAWAK hahhahaha. 
Photobucket

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.