-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Sabtu, 26 Mei 2012

Lawak BUAH "POT"

PEMBACA
KISAH DIILHAMKAN OLEH JGFM DJKOMENTOR.... BACA JGN X BACA.....
Kisahnyer bermula begini:  jenggg jengggg jengggg
Maka tersebutlah sebuah kisah dizaman dolu...dolu... tinggallah sepasang suami isteri Orang Asli di sebuah pondok di pinggir hutan...Hidup mereka ni susah. mereka hanya mampu memakai cawat ajer tuk menutup bahagian2 yg patut ditutup. hehehe...klu tak tutup maluuuuu .... Kerja mereke sehari2 adalah menanam pokok ubi di tepi hutan yg dijadikan nyer kebun.. selain mengambil pucuk ubi untuk dijadikan sayur, mereka menggali untuk mngambil isi ubi itu untuk dijadikan makanan mereka... setiap hari mereka pergi kekebun untuk menanam pokok ubi dan menggali isi ubi....Kerja2 menanam pokok ubi dilakukan oleh si isteri manakala menggali isi ubi dibuat oleh si suami    Setelah pokok2 ubi tu membesar dan telah pun dipercayai sudah berisi, si isteri tidak lagi pergi ke kebun... hanya tinggal dirumah... maka sisuami lah terpaksa pergi kekebun setiap pagi untuk menggali pangkal pokok ubi untuk mengeluarkan isi ubi untuk dibawa pulang..... Alkisah..... adapun si suami ini memang sudah terkenal malasnyer... dia mmg malas bekerja untuk menggali isi ubi.. kadang2 kerja menggali terpaksa dilakukan oleh si isteri ... jika tidak maka tak berasaplah dapur mereka........ ada aje alasan sisuami apabila disuruh oleh isterinye untuk menggali ubi... sakitlah, penat lah kononye ...begitulah kehidupan mereka sehari2...

Pada suatu hari, sisuami terpaksa pergi juga kekebun untuk menggali ubi disebabkan isterinye tidak berapa sihat... jika die tidak pergi, maka kelaparan lah mereka berdua pada hari itu..... oleh kerana tiada pilihan ... sisuami pun pergilah ke kebun  pagi2 lagi ketika hari baru nak cerah.....sampai dikebun, maka die pun terus bekerja sambil membongkok menggali untuk mndapatkan isi ubi..die pergi dari satu pokok ke satu pokok.. ..... alkisah nyer... sedang die asik mmbongkok menggali ubi......., tak disedari ada seekor harimau sedang memerhatikan nyer dari belakang....harimau itu berjalan pelahan2 kearahnyer.... apabila die menyedari ada harimau dibelakangnyer, die pun terus mematikan diri.. diam membatu tanpa bergerak sedikit pun..... dalam keadaan membongkok..... harimau tu yg kebetulan tgh keluar mencari makanan terus menhampiri org asli itu....sambil harimau tu memerhatikan disekililingnyer klau2 ada harimau lain yg dtg...tangan nyer terus memegang telur dan kemaluan org asli itu sambil menarik2 beberapa kali.... org asli tu rasa ingin menjerit kegelian kerana terlalu takut namun terus mendiamkan diri.... sbb jika die bergerak, mungkin harimau tu akan meng" ngap" die ... setelah beberapa kali menarik 'benda alah tu".. tak juga dapat...harimau tu ternyata hampa sgt.... sambil berkata didalam hatinyer... " "OWH .. BUAH POT NI NAMPAK NYER  MASIH MUDA LAGI EK"?? " BELUM MASAK LAGI RUPENYER..TAK PERLAH, BIARLAH DIE MASAK DULU, NNTI ESOK AKU DTG BALIK"  " DAH MASAK NANTI MUNGKIN SENANG DI PETIK" ( harimau tu yg menamakan benda tu sebagai Buah Pot) katanyer hampa untuk mendapatkan makanan pagi2 itu... Dia pun terus meninggalkan org asli tu dan terus melompat lari masuk ke hutan..... ...

Setelah pasti harimau tu betul2 telah takda disitu,, org asli tu pun bingkas bangun dan terus berlari selaju2nye pulang kerumah nye dalam ketakutan.... sampai dirumah, die menceritakan segala yg terjadi kepada isterinyer.... namun isterinye tidak mempercayai nye malah menuduh die saje buat buat cerite sebab dia memang pemalas nak buat kerja mnggali ubi.. isterinye mmg dah tau sgt perangai laki die yg sgt pemalas..... Tak dapat nak buat apa2 keatas lakinye, pada pagi esoknyer, waktu yg sama, Si isteri mngambil keputusan untuk pergi sdiri kekebun untuk mnggali ubi seorg diri tanpa bantuan laki die.....sebelum siisteri pergi, suaminya smpat berpesan, klu sekiranya harimau datang,, tolong matikan diri, diam membatu, jgn bergerak2 untuk mengelakan dia dibaham harimau itu.. isteri nye mengangguk tanda faham....    kisah seterusnye, maka pergilah siisteri kekebun untuk mnggali ubi.... cara ia menggali pun serupa dgn cara sisuaminyer.. dgn cara membongkok sambil menggali tanah untuk mengeluarkan isi ubi tersebut....  seperti yg dijangka, mmg benar seekor harimau muncul dibelakang siisteri smbil berjalan perlahan2 kearah org asli itu.... Siisteri perasan dgn kehadiran harimau tersebut, terus percaya apa yg di ceritakan sisuaminyer dan terus mendiamkan diri sambil membongkok tanpa bergerak sikit pun..... oleh kerana terlalu ketakutan, siisteri terkencing2 disitu smbil berharap harimau itu tidak mnyentuhnyer dan terus berlalu.....

bagaimanapun sangkaannyer salah, harimau itu terus menghampirinye dan menghulurkan tanganyer spt yg dilakukan nya keatas sisuami,  ingin memetik "Buah Pot" yg dijumpainyer semalam...sambil tangan nyer terus meraba2 tempat buah tersebut tergantung....siisteri tersebut terus terkencing2 sbb terlampau ketakutan ..... setelah gagal dan mendapati "Buah" yg dicarinyer tidak ada ditempatnyer..... harimau itu pun berundur kebelakang dgn rasa kecewanyer...kerana tidak berjaya mendapat n merasai buah yg dicarinye....... sambil berkata didalam hatinye "  OH KENAPELAH MALANGNYER NASIB AKU HARI NI,,, BUAH YG AKU JUMPA SEMALAM SUDAH HILANG, SUDAH TIDAK ADA,  


MUNGKIN SUDAH MASAK... AKU PERCAYA MESTI ADA HARIMAU LAIN YANG DTG AWAL DARI AKU HARI NI....AKU TERLAMBAT BEBERAPA MINIT AJER ... AKU RASA BUAH POT NI BARU AJER DIPETIK , TENGOKLAH NI.. GETAH DIA MASIH ADA, MASIH KELUAR LAGI DARI TANGKAI DIA" " TAK BOLEH JADI NI.. ESOK2.. SEBELUM SUBUH LAGI AKU NAK SAMPAI KAT SINI."  begitulah rungutan harimau itu sambil berlalu dari situ..... Setelah harimau menghilang siisteri pun bangun n berlari lintang pukang balik kerumahnyer.....Begitulah kisahnyer tentang Couple ORANG ASLI, HARIMAU & sejenis buah yang di namakan oleh harimau sebagai  "BUAH POT"   Semoga anda terhibur membaca kisah ini.................... 

maaf sekiranye TerrrLucah lah pulakkk.. heheh ~ DJKOMENTOR

0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.