-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Rabu, 15 Januari 2014

CURANG YANG TAK JADI..............ADEH!

PEMBACA

"Dr Rohaya Huda.....sila lapor diri di wad kecemasan segera....terima kasihh........". Matanya tepat memandang ke arah akuu....jelas nampak perasaan serba salahnya ketika itu......Kami baru berjalan untuk beredar ......tapi namanya dipanggil semula....

"Pergilahh......rasanya kes yang van baru bawa tadi kottt........". Aku ikhlas berkata.
"Tapii..........."


"Awak pergi ......Kita ikut dan tungguuu......lagipun hari ni kita cutii........lame juga tak melihat lihat dalam hospital niii........" Aku terus memujuk........Dia senyum walau sedikit kelat kerana tak dapat bersamakuu........kami berjalan masuk semula ke wad kecemasan.........

Dari situ aku melihat keadaan agak klam kelibut......masing masing sibuk dengan urusan maklumlah ada mangsa kemalangan yang baru sampai....dengar kata cedera parah.....Aku duduk memerhati pintu bilik kecemasan yang sekejab ditutup dan sekejab dibuka....."Mereka berusaha untuk menyelamatkan NYAWA"........

Sedang leka, sampai sebuah keluarga...mungkin saudara si mangsa........wajah dan rupa mereka penuh kerisauan,penuh keresahan...hatiku sebak apabila melihat seorang pelajar yang lengkap berbaju sekolah menangis sambil didakap oleh seseorang.........Ya Allah! Inilah azabnya kita menanti KABAR BERITA SEDIH........

"Macam mana Zana mak......". Tanya seorang lelaki yang juga amat resah rupanya.

"Eh! Bukan ko yang ngan Zana tadi ke Din?"......Emaknya tidak menjawab soalan diberi tetapi terus memberi PERSOALAN.

"Tak makk.....Zana kata dia balik lewat hari nii......lepas kerja Din ambik anak sekolah dan sambung kerja semulaaa...."Lelaki yang MUNGKIN SUAMI mangsa itu duduk.......Aku pula yang berdebar kerana aku ada mendengar perbualan jururawat tadi berkata pada Dr Rohaya...

"Mangsa dan suaminya .......kritikal doktorr......." Sedangkan  suaminya berada disebelah KUU sekarang.........

Persoalan itu terus bermain diminda ku...aku rasa persoalan itu juga sedang bermain di fikiran SUAMI, EMAK dan beberapa saudara si mangsa........SIAPA LELAKI ituu?? 

Hampir sejam rasanya aku memerhati dan menunggu disitu......sekejab berjalan, sekejab duduk seumpama AKU SEBAHAGIAN dari keluarga simangsa pulaa....dalam hayal itu,triba triba bahu ku dicuit.

"Kesian awakkkkkkkk........dah jom....." Senyuman manis Dr Rohaya membuatkan aku terasa bersemangat semula......

"Dah ok ker.....? Apa kess awak"........Aku bertanya tanpa mahu menanti.......manalah tahu Dr Rohaya mampu memberikan aku jawapan tadi.

" Sedih awak.........isterinya kemalangan bersama teman lelaki....tapi mereka dah stabil...Alhamdulillah!. Aya tengok wajah emaknya sedih...Aya tengok suaminya cuma mampu diam sambil peluk anak anaknya.....Mak mertua dan keluarga pihak isteri pun datang awak........tak terkata bila jadi macam nii......." Telingaku terasa berdesing semasa mendengar cerita dari Dr Rohaya Huda.......

Aku TERASA! Aku betul betul TERASA ,kerana aku juga sedang curang......Aku juga sedang menipu isteriku +Nur Camelia Huda sekarang.........Adehh! Kalau lah BERLAKU SEPERTI perkara diatas.....ALANGKAH MALUNYEE..... 

"Eh! Menung apa lagiii......Jom cepat, Aya laparr.......kita nak makan dimana sayang". Lamunan KETAKUTAN ku terhenti ,aku memerhati wajah Dr Rohaya ,aku cuba senyum walau terasa tawar........

"Er.......kita makan kat KANTIN ajelahh.......lagipun waktu ni jalan JEMM......" Nah! Itu jawapan akuu! Aku takutt......aku takut "TER EKSIDEN" SEMASA NAK PERGI MAKAN NANTIII..........Adehhhhh!!

PESANAN PENAJA...............

"Curang ni tak semestinya seronok......jadi janganlah curang dengan pasangan masing masing kalau mahu selamattt".......



0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.