-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 13 September 2013

MENGELUH??? 11 HAL YANG HARUS KAMU INGAT SEBELUM MENGELUH ,,

PEMBACA
Kenapa kita suka mengeluh?? Kan setiap ujian yang Allah beri itu adalah pentanda bahawa Allah sayangkan kita??.. Allah beri kita ujian kerana Allah rindukan kita.. kerana Allah sayangkan kita.. kalau kita rasa ujian kita berat.. ada insane lain yang lebih berat ujiannya dari kita.. oleh itu MUHASABAH diri.. dan cuba-cubalah kita ingat 11 hal @ perkara ini sebelum kita mengeluh…


1. Hari ini sebelum kamu mengatakan kata-kata yang tidak baik, FIKIRKAN tentang seseorang yang tidak dapat berbicara sama sekali.

2. Sebelum kamu mengeluh tentang rasa dari makananmu, FIKIRKAN tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

3. Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,  FIKIRKAN  tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

4. Sebelum kamu mengeluh bahwa kamu buruk,  FIKIRKAN tentang seseorang yang berada pada tingkat yang terburuk didalam hidupnya.

5. Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau isterimu, FIKIRKAN tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

6. Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu, FIKIRKAN tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

7. Sebelum kamu mengeluh tentang anak-anakmu,  FIKIRKAN tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

8. Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor kerana pembantumu tidak mengerjakan tugasnya, FIKIRKAN tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

9. Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya kamu telah menyetir, FIKIRKAN tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan berjalan….

10. Dan disaat kamu penat dan mengeluh tentang pekerjaanmu, FIKIRKAN tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti anda.

11. Sebelum kamu menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, INGATTLAH bahwa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

ﻓﺒﺄﻱ ﺍﻻﺀ ﺭﺑﻜﻤﺎ ﺗﻜﺬﺑﺎﻥ (Maka nikmat Tuhanmu manakah yang kau dustai ??)

Maka bersyukurlah..


0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.