-Blog kantoiIDENTITI jadi hashtag viral #@JomgelakFM-

Jumaat, 5 Ogos 2011

Kisah Dua Sahabat

PEMBACA

Kisah dua sahabat akrab dan baek sejak kecil..dimana mana mereka akan selalu bersama dan berdua sehingga di gelar belangkas oleh kawan2 sekolah nyer.Lina nakal dan lincah manakala lisa seorang pendiam dan pemalu .lina merupa kan seorang pelajar yang pintar tak seperti lisa yang sederhana.tapi semua 2 tak menjarakkan persahabatan mereka lina sering membantu lisa dalam hal2 pelajaran.begitu la rapat nyer dua sahabat ini.


Lina menpunyai seorang teman rapat yang bernama malik merangkap ketua pengawas di sekolah yang sama.mereka slalu minum dan makan di kantin di temani oleh lisa.suatu hari di sekolah''lisa2 lina mana da dua hari aku tak nampak die tak sehat ke''..malik menegur lisa yang di lihat nyer jalan berseorangan tanpa sahabat karib nyer lina...''emm lina tak sehat die deman kau tak kan tak tau kan kau teman rapat die '' lisa berjalan tunduk malik mengekori lisa''memang la tapi die tak bagitau aku pon sebab2 die tak datang aku rindu nie ha3'' malik ketawa sambil tangan nyer memegang fail.''nanti kau kirim salam kat lina cakap kan aku rindu dan semoga sembuh''malik berlalu pergi lisa memandang nyer dengan pandangan yang kelat.di rumah lina merasa risau sejak akhir2 nie die kerap tak sehat pepereksaan semakin dekat tapi diri nyer tak larat demam semakin teruk ''kalau macam nie baca buku pon tak masok demam lagi aku''lina merungut sendirian.


''assalamualaikum lina ''suara salam mengejut kan lamunan lina''lisa syg masok la nie mesti ada apa2 pesan dari cikgu ''lina mencuit dagu lisa dari dulu die memang suka mengusik dagu lisa bagi nyer lisa telah di anggap macam saudara nyer sendiri''aku bawa pesan malik die kirim salam ''lisa memandang wajah lina yang tersenyum cantik getus hati nyer lina memang cantik dan ramai yang meminati nyer tapi lina suka kan malik sebab bagi lina malik baik dan pandai mengambil hati.''lagi die cakap apa ''lina mencuit lagi ''tak da pon 2 je ok la aku nak balik''lisa bangun terus menuju ke pintu lina merasa sesuatu yang tak kena dengan sahabat nyer''lisa kau kenapa ada orang buli ke kalau ada cakap dengan aku biar aku ajar aku tak suka orang buli2 kawan aku nie''sambil tangan nyer memeluk bahu lisa''tak ada apa la aku nak balik nie'' lisa terus berlalu .esok nyer di sekolah"lina kau sehat da aku rindu kau tak ada ha3'' malik merapati lina dan lisa''lina aku jalan dulu hari nie aku bertugas''lisa bergegas meninggal kan lina yang terkebil kebil ''mengapa kawan aku nie bisik hati nyer selalu walau ada tugas pon ea tak akan meninggal kan aku mesti ada yang tak kena nie'' waktu rehat lina tidak turun ke kantin dan memberi alasan kepada lisa perut nyer sakit.sambil duduk di dalam kelas lina berpikir lisa 'emmm lisa2


''lina mencari cari di dalam meja serta beg lisa sebuah buku dairi berwarna hijau jatuh kelantai.lina membelek belek dairi tersebut lisa ada dairi puitis kawan aku nie emmm''lina menyelak sehelai demi sehelai ''nak baca lama2 nanti lisa balik parah aku..emm eh apa nie ''lina terkedu bila terbaca suatu ayat didalam dairi sahabat nyer itu.''aku benci aku benci mengapa aku tak ada orang yang sayang,aku nak jadi macam lina tapi mengapa tak dapat malik aku nie hudoh ke sampai kau memilih lina,aku tau aku sakit, orang seperti aku hanyer layak berseorangan'' lina terkejut lekas2 di simpan nyer kembali.''lisa kau nak tau sesuatu tak''lina bertanyer pada sahabat nyer''tau apa kau nie aku tak nak tau apa2 kenapa''lisa menjawab acuh tak acuh''malik cakap die suka kau''lina menepok bahu lisa''kau nie lina suka usik aku ''lisa tersenyum girang sedikit wajah nyer''betol la syg malik yang cakap die suka kau tapi kau 2 pemalu ha3''lina memegang tangan lisa''emmm aku pon suka die tapi aku takot nak bagi tau kau lina sebab aku tengok kau rapat berdua'' lisa tersenyum lagi.''ok aku janji aku akan tolong kau ok kau jangan murung2 lagi nanti aku pulak yang nak menanges''lina berkata sambil memandang sahabat nyer.


''syukur la lisa akhir nyer ada penderma yang bermurah hati menderma kan hati nyer pada lisa tapi identiti nyer kita tak tau nak''ibu lisa berdiri disisi anak nyer die amat bersyukur penyakit yang di hadapi oleh lisa sudah dapat di ubati.''malik nie lina ada beri surat die pesan kat aku surat 2 kau kena baca di depan ku ''lisa menghulur kan sepucuk surat pada malik''kehadapan sahabat2 ku yang di sayangi lisa aku harap kau cepat sembuh tau dan kalau sembuh nanti jangan nakal2 macam aku..aku sayang kau ,aku kan da janji untok kau aku akan tolong dan malik jaga lisa baek2 jangan kau sia2 kan sahabat ku itu...aku sayang kamu berdua dan sekarang nie aku sedang bercuti jaoh..aku harap kau berdua jaga diri serta jangan lupa aku ok''ringkas sahaja surat lina.lisa terkedu dan terdiam dimana lina bercuti tak bagitau pon aku lisa termenung sendirian.malik terkejut akan kenyataan surat lina''lina kenapa begini aku sayang kau lina bukan lisa tapi kau di mana malik tertanya tanya di dalam hati.



by: Yuka Riko, sinacmusic



0 Mesej diterima:

Catat Ulasan

TERIMA KASIH AWAK

Kantoi Realiti

KANTOI IDENTITI. Dikuasakan oleh Blogger.